LEX
Metodické pokyny FR SR - 2014.04.10_Informacia_k_novele_zakona_o_ERP_pripomienky_3214

Informácia o zmene a doplnení zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a doplnení zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach

zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a doplnení zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon).

1. oddiel

Úvod

Zákonom č. 361/2013 Z. z. zo dňa 17. októbra 2013 sa v Čl. I mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 289/2008 Z. z.“) a v Čl. II dopĺňa zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 178/1998 Z. z.“).

2. oddiel

Zákon č. 289/2008 Z. z

2.1.Vymedzenie základných pojmov - § 2 písm. k), písm. m), písm. w), písm. ze)

Spresňuje sa definícia predajného miesta. Predajným miestom je miesto, kde sa prijíma tržba a ktoré je uvedené v knihe elektronickej registračnej pokladnice [písm. k)]. Ak podnikateľ používa elektronickú registračnú pokladnicu (ďalej len „ERP“) na ambulantný predaj alebo ak používa prenosnú ERP na viacerých stálych predajných miestach, na rôznych predajných miestach (na trhoch, jarmokoch, u zákazníka), potom v knihe pokladnice uvedie okrem stáleho predajného miesta, ak ho má, aj: „ambulantný predaj“ alebo „prenosná pokladnica“.

Vzhľadom na to, že miestna príslušnosť je ustanovená zákonom č. 563/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov (daňový poriadok), vypúšťa sa úprava miestnej príslušnosti zo zákona č. 289/2008 Z. z. Ďalej zákon č. 361/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela zákona“) precizuje ustanovenie, ktoré definuje pojem „pokladničný doklad“ [písm. w)].

V súvislosti so zavedením novej povinnosti servisnej organizácie uložiť údaje z fiskálnej pamäte pri jej výmene na dátové médium (§ 11 ods. 4) a povinnosti podnikateľa archivovať toto dátové médium (§ 9 ods. 2) novela upravuje, že dátové médium musí bez potreby napojenia na zdroj elektrickej energie zabezpečovať nielen uchovanie kontrolných záznamov, ale aj uchovanie údajov z fiskálnej pamäte [písm. ze)].

2.2.Povinnosť evidovať tržbu elektronickou registračnou pokladnicou - § 3 ods. 3), ods. 4), ods. 6)

Povinnosť podnikateľa vyhotoviť doklad označený slovom „VKLAD“ sa uvádza v ods. 3) a povinnosť vyhotoviť „NEPLATNÝ DOKLAD“ sa uvádza v ods. 6).

Pretože niektorí podnikatelia majú na predajnom mieste umiestnenú ERP, ktorá nebola uvedená do prevádzky podľa § 7 zákona č. 289/2008 Z. z. alebo ERP, ktorá nespĺňala požiadavky podľa § 4 ods. 1 a ods. 2 zákona č. 289/2008 Z. z., a evidovali na nich prijaté tržby zakazuje sa, aby takéto pokladnice boli umiestnené na predajnom mieste [ods. 4)].

2.3.Požiadavky na elektronickú registračnú pokladnicu - § 4 ods. 2 písm. a) deviaty bod), ods. 2 písm. b) ôsmy bod), ods. 2 písm. b) pätnásty bod), ods. 3 písm. d), ods. 6), ods. 8), ods. 9) a ods. 10)

Podľa novely zákona musí ERP zabezpečovať vytlačenie dokladu označeného slovom „VKLAD“. Zároveň musí zabezpečovať vytlačenie dokladu označeného slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“ tak, aby obsahoval v každom treťom riadku slová „NEPLATNÝ DOKLAD [ods. 2 písm. a) deviaty bod)].

Skracuje sa lehota, počas ktorej majú byť tlačové výstupy z ERP čitateľné. ERP má zabezpečovať vyhotovenie tlačových výstupov, čitateľných po dobu piatich rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené [ods. 2) písm. b) ôsmy bod)]. Uvedeným ustanovením sa zjednocuje lehota s lehotami podľa ust. § 9 ods. 4 a ods. 6.

Novelou zákona sa zavádza povinnosť, aby výrobca ERP na základe schválenia akreditovanou osobou uviedol informáciu o umiestnení plomb v dokumentácii k ERP. Dôvodom je jednoznačné posúdenie správnosti umiestnenia plomb pri výkone kontroly orgánmi finančnej správy (ďalej „orgány FS“) [ods. 2) písm. b) pätnásty bod)].

V ods. 3) sa za písmeno c) vkladá nové písmeno d) a pôvodné písm. d) sa označuje ako písm. e). Aby nedochádzalo k neoprávnenej výmene fiskálnych pamätí, nové ustanovenie zavádza povinnosť označiť fiskálnu pamäť jedinečným a neopakovateľným kódom, ktorý je vygenerovaný výrobcom ERP. Kód musí byť vytlačený na deštruktívnej samolepke, ktorá je v procese výroby nalepená na fiskálnu pamäť a zároveň je nalepená aj na vonkajšom kryte elektronickej registračnej pokladnice spolu s výrobným štítkom elektronickej registračnej pokladnice.

Tento kód servisná organizácia zaznamená aj do knihy ERP v zmysle novelizovaného znenia § 11 ods. 2 a doplnenej príl. č. 3 – Kniha elektronickej registračnej pokladnice.

Na organizačno-technické zabezpečenie uvedenej povinnosti je potrebné vytvoriť dostatočný časový priestor. Z tohto dôvodu podľa prechodného ustanovenia § 18c ods. 1) nemusí byť fiskálna pamäť, ktorá spĺňa požiadavky ustanovené v § 4 ods. 3 písm. d) zákona účinného od 1. januára 2014, a ERP vybavená takouto fiskálnou pamäťou, dostupné už od 1. januára 2014, ale najneskôr od 1. júla 2014.

Okrem toho podľa prechodného ustanovenia § 18c ods. 3) ERP, ktorú podnikateľ používal pred 1. júlom 2014, môže používať aj naďalej s tým, že fiskálna pamäť musí byť označená jedinečným neopakovateľným kódom, ak nastane jeden zo zákonných dôvodov na jej výmenu (§11 ods. 1).

Na účely výkonu kontroly orgánmi FS bolo potrebné zabezpečiť dostupnosť príslušných technických nástrojov, softvérových nástrojov, komunikačný protokol a ďalšie technické informácie o ERP. Z tohto dôvodu sa do ods. 6) dopĺňa povinnosť pre výrobcov, dovozcov a distribútorov ERP do 30 kalendárnych dní od vydania certifikátu na elektronickú registračnú pokladnicu Finančnému riaditeľstvu SR (ďalej len „finančné riaditeľstvo“) poskytnúť

a)technické a softvérové nástroje na prečítanie a exportovanie kontrolných záznamov a obsahu fiskálnej pamäte zabudovanej v ERP,

b)softvérové nástroje na overovanie pravosti kontrolných záznamov a postup overenia pravosti kontrolného záznamu pre certifikovaný typ elektronickej registračnej pokladnice,

c)popis formátov a obsahu kontrolného záznamu a fiskálnej pamäte,

d)komunikačný protokol,

e)popis použitého algoritmu pre výpočet kontrolného kódu z dát kontrolného záznamu.

Podľa prechodného ustanovenia § 18c ods. 4) je výrobca, dovozca alebo distribútor ERP, ktorému bol vydaný certifikát pred 1. januárom 2014, povinný splniť uvedené povinnosti len na požiadanie daňového úradu alebo colného úradu.

V nadväznosti na povinnosť podnikateľa oznamovať servisnej organizácii chýbanie plomby alebo jej poškodenie novela zákona zavádza povinnosť podnikateľa zapísať tieto skutočnosti, vrátane dátumu a času, do knihy ERP [ods. 8)].

Ustanovenie sa dopĺňa novými odsekmi 9) a 10).

Vzhľadom na to, že rôzne typy ERP majú rôzne komunikačné káble, čo znemožňovalo orgánom FS v mnohých prípadoch získať pri kontrole potrebné údaje, v odseku 9) sa ustanovuje povinnosť podnikateľa mať na predajnom mieste dostupný komunikačný kábel slúžiaci na prepojenie ERP s počítačom. Uvedená povinnosť sa nevzťahuje na také pokladnice, ktoré sú k počítaču pripojené bezdrôtovou technológiou.

V odseku 10) sa ustanovujú povinnosti pre akreditovanú osobu a finančné riaditeľstvo. Ak akreditovaná osoba zruší certifikát, ktorý vydala na ERP alebo fiskálnu tlačiareň podľa § 4 odseku 1 písm. a) zákona č. 289/2008 Z.z., je povinná o tejto skutočnosti bezodkladne informovať finančné riaditeľstvo. Finančné riaditeľstvo je následne povinné o zrušení certifikátu bez zbytočného odkladu písomne informovať podnikateľa.

2.4Servisná organizácia – § 5 ods. 1 písm. c)

Z dôvodu, že miestne príslušný daňový úrad servisnej organizácie je ustanovený zákonom č. 563/2009 Z. z., vypúšťa sa úprava miestnej príslušnosti z tohto ustanovenia (ods. 1 písm. c). V nadväznosti na túto zmenu sa v celom texte zákona slová "daňový úrad servisnej organizácie" vo všetkých tvaroch nahrádzajú slovami "daňový úrad" v príslušnom tvare.

2.5Register - § 6 ods. 4) písm. a), ods. 8)

Daňový úrad podľa novely zákona bude v registri servisných organizácií okrem doterajších údajov ako sú obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania servisnej organizácie uvádzať aj DIČ, ktorý zabezpečí jednoznačnú identifikáciu servisnej organizácie a uľahčí vyhľadávanie v registri servisných organizácií.

Vzhľadom na zavedenie legislatívnej skratky pre Finančné riaditeľstvo SR v § 4 ods. 6 sa uvedené zohľadňuje v ustanovení § 6 ods. 8, kde bola v doterajšom znení zákona skratka zavedená.

2.6Uvedenie elektronickej registračnej pokladnice do prevádzky - § 7 ods. 1 písm. a) tretí bod), ods. 1 písm. a) štvrtý bod), ods. 1 písm. b), ods. 3), ods. 4), ods. 5)

Novela zákona zavádza povinnosť podnikateľa uvádzať v knihe ERP aj názov výrobcu, dovozcu alebo distribútora ERP [ods. 1 písm. a) tretí bod)].

Novela zákona v ods. 1 písm. a) štvrtý bod) ďalej ustanovuje, že v knihe elektronickej registračnej pokladnice môžu byť uvedené najviac 2 servisné organizácie.

V záujme toho, aby bolo možné odkontrolovať ERP, ktorá bola zaregistrovaná na daňovom úrade s tou, ktorá je umiestnená na predajnom mieste, dopĺňa sa povinnosť predajcu dopísať na kópiu certifikátu ERP alebo fiskálnej tlačiarne jej výrobné číslo, , ktoré sa zaznamená do knihy ERP [ods. 1 písm. b)].

Odsek 3) upravuje príslušnosť daňového úradu na pridelenie DKP v prípade podnikateľa s trvalým pobytom alebo sídlom mimo územia Slovenskej republiky. DKP pridelí v takom prípade ktorýkoľvek daňový úrad podľa výberu podnikateľa. V záujme vytvorenia dostatočného časového priestoru na technicko-organizačné zabezpečenie uvedené ustanovenie podľa Čl. III novely zákona nadobudne účinnosť až od 1.1.2015.

V nadväznosti na zavedenie povinnosti označovať fiskálnu pamäť kódom, servisná organizácia tento kód pri uvedení pokladnice do prevádzky bude povinná zapísať do knihy ERP [ods. 4)].

Ďalej sa ustanovuje povinnosť servisnej organizácie zaznamenať do knihy ERP aj čísla plomb, ktorými označila ERP. Táto povinnosť bola zavedená za účelom eliminácie neoprávnených zásahov do ERP a lepšej kontroly označenia ERP plombou orgánmi FS [ods. 5)].

2.7.Pokladničný doklad - § 8 ods. 1) úvodné vety, ods. 1) písm. e), ods. 4), ods. 5)

Novela precizuje povinnosti podnikateľa pri vydávaní pokladničného dokladu. Pokladničný doklad musí podnikateľ kupujúcemu odovzdať ihneď po jeho vytlačení, pričom nesmie kupujúcemu odovzdať kópiu tohto dokladu, predbežný doklad, informatívny doklad a pod. [ods. 1) úvodné vety].

V ods. 1) písm. e) sa vypúšťajú slová „pokladničného dokladu“, pretože poradovým číslom od poslednej dennej uzávierky musia byť okrem pokladničného dokladu v súlade s ods. 2 tohto ustanovenia označené aj doklady „NEPLATNÝ DOKLAD“ a „VKLAD“.

Spresňuje sa ustanovenie ods. 4), v tom, že podnikateľ pri vrátení tovaru, reklamácii tovaru alebo reklamácii služby odovzdá zákazníkovi ihneď po jeho vytlačení pokladničný doklad alebo originál paragónu. Doterajšie ustanovenie neobsahovalo vydanie/odovzdanie pokladničného dokladu zákazníkovi pri reklamácii tovaru.

V záujme informovania zákazníkov o tom, či od podnikateľa dostali správny pokladničný doklad, nový ods. 5) zavádza povinnosť podnikateľa na vhodnom mieste umiestniť vyobrazenie pokladničného dokladu podľa § 8 ods. 1 a 2 vytlačeného jeho pokladnicou. Zároveň sa ustanovuje, že vyobrazenie pokladničného dokladu, napr. v jednej prevádzke, kde sa nachádza viacero pokladníc toho istého typu, nemusí byť pri každej pokladnici, ale bude postačujúce, ak bude na jednom pre zákazníka ľahko prístupnom mieste.

Na účely Národnej bločkovej lotérie pokladničných dokladov na tomto vyobrazení zvýrazní (napr. farebne, podčiarknutím) daňový kód ERP, dátum, čas, celkovú sumu platenej ceny a ochranný znak.

2.8.Ochrana údajov a elektronickej registračnej pokladnice, uchovávanie údajov – § 9 ods. 2), ods. 4 a 5), ods. 6)

Podľa novely zákona je podnikateľ povinný uchovávať dátové médiá, na ktorých sú uložené nielen kontrolné záznamy, ale aj obsah fiskálnej pamäte.

Úplné kontrolné záznamy za požadované obdobie, musia byť predložené v listinnej podobe alebo elektronickej podobe v čitateľnom textovom formáte z dôvodu, aby údaje boli pre kontrolné orgány zrozumiteľné a dali sa ľahko identifikovať. Podnikateľ bude povinný úplné kontrolné záznamy predložiť na požiadanie DÚ alebo CÚ ihneď na predajnom mieste alebo v určenej lehote. Taktiež na požiadanie DÚ alebo CÚ bude podnikateľ povinný predložiť v elektronickej podobe obsah fiskálnej pamäte za požadované obdobie.

Zároveň sa zavádza možnosť, aby daňový úrad alebo colný úrad mohol podnikateľovi podľa § 51 daňového poriadku uložiť povinnosť predkladať kontrolné záznamy v elektronickej podobe v mesačných alebo dlhších intervaloch. Kontrolné záznamy daňový úrad alebo colný úrad následne využije pri kontrolnej činnosti [ods. 2)].

Novela zákona novo upravuje ods. 4) a ods. 5). Rozširuje povinnosti podnikateľa o archivovanie denných uzávierok vyhotovených z paragónov a o archivovanie „NEPLATNÝCH DOKLADOV“. Všetky doklady a uzávierky musia byť na účely kontroly chronologicky usporiadané po dobu 5 rokov od konca kalendárneho roka, v ktorom boli vyhotovené. Doklad označený slovom „VKLAD“ bude podnikateľ uchovávať len počas dňa, v ktorom bol tento doklad vyhotovený.

V nadväznosti na uvedené je podnikateľ povinný na tlačové výstupy používať len takú pásku, ktorá zabezpečí uchovanie údajov po dobu 5 rokov od konca roka ich vyhotovenia [ods. 6)].

2.9.Prerušenie prevádzky elektronickej registračnej pokladnice - § 10 ods. 4)

V nadväznosti na zmenu terminológie zavedenú v § 8 ods. 1 a ods. 4 sa pojem „vydanie“ aj v tomto ustanovení nahrádza pojmom „odovzdanie“:

2.10.Výmena fiskálnej pamäte - § 11 ods. 2), ods. 4)

Nadväzne na novo zavedenú povinnosť v § 4 ods. 3 písm. d) označovať fiskálnu pamäť jedinečným a neopakovateľným kódom, sa ustanovuje povinnosť servisnej organizácie pri výmene fiskálnej pamäte – zapísať do knihy ERP kód pôvodnej fiskálnej pamäte (t.j. vymieňanej fiskálnej pamäte) a novej fiskálnej pamäte [ods. 2)].

Podľa nového ustanovenia ods. 4) servisná organizácia bude povinná pri výmene fiskálnej pamäte uložiť údaje na dátové médium a toto odovzdať podnikateľovi, ktorý prevzatie potvrdí podpisom do knihy ERP. Dátové médium bude podnikateľ povinný uchovávať do uplynutia lehoty na zánik práva vyrubiť daň alebo rozdiel dane. Uvedený postup zabezpečí orgánom FS ľahší prístup k údajom z fiskálnej pamäte.

2.11.Denná uzávierka, intervalová uzávierka a prehľadová uzávierka - § 12 ods. 1)

V záujme jednoznačného určenia lehoty na predloženie intervalovej alebo prehľadovej uzávierky sa zavádza povinnosť na požiadanie daňového alebo colného úradu vyhotoviť ich ihneď na predajnom mieste a poskytnúť zamestnancom DÚ alebo CÚ.

2.12.Ukončenie prevádzky elektronickej registračnej pokladnice - § 15 ods. 2), ods. 3) až 5)

Novela zákona predĺžila lehotu, v ktorej je podnikateľ povinný oznámiť daňovému úradu ukončenie prevádzky ERP. Podnikateľ musí uvedenú povinnosť splniť do troch pracovných dní po ukončení prevádzky ERP. Daňový úrad zruší DKP ku dňu oznámenia ukončenia prevádzky ERP.

V ustanovení sa dopĺňa nový odsek 3), ktorý upravuje postup servisnej organizácie a podnikateľa pri ukončení prevádzky ERP v nadväznosti na uchovávanie údajov z fiskálnej pamäte uložených na dátovom médiu [§ 2 písm. w) a § 9 ods. 2)]. Pri ukončení prevádzky ERP bude servisná organizácia povinná údaje z fiskálnej pamäte uložiť na dátovom médiu a dátové médium odovzdať podnikateľovi. Prevzatie dátového média podnikateľ potvrdí podpisom do knihy ERP, pričom dátové médium je podnikateľ povinný uchovávať v lehote podľa § 69 daňového poriadku.

V prípade pozastavenia prevádzky ERP z dôvodu pozastavenia živnosti podľa § 57 zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších prepisov bude podnikateľ povinný podľa nového ods. 4) zaznamenať dátum tejto skutočnosti do knihy ERP. Účinky pozastavenia živnostenského oprávnenia nastávajú v súlade s § 57 živnostenského zákona dňom doručenia oznámenia o pozastavení prevádzkovania živnosti živnostenskému úradu, alebo ak je v oznámení uvedený neskorší deň, účinky nastávajú dňom uvedeným v oznámení.

Ďalším novo doplneným odsekom 5) sa ustanovujú povinnosti podnikateľa po zrušení certifikátu na ERP akreditovanou osobou. Podnikateľ bude povinný ukončiť prevádzku ERP v lehote do 30 dní od doručenia informácie o zrušení certifikátu finančným riaditeľstvom alebo ak informácia nebola podnikateľovi zaslaná, bude povinný ukončiť prevádzku ERP v lehote do 30 dní od vtedy, keď mu daňový úrad alebo colný úrad túto skutočnosť oznámil pri kontrole dodržiavania ustanovení tohto zákona.

Z dôvodu, že servisné organizácie budú povinné uvádzať v knihe ERP aj čísla plomb, ktoré sú umiestnené na pokladnici, uvedeným ustanovením sa ukladá servisnej organizácii povinnosť uviesť pri zúčtovaní plomb aj čísla plomb v členení podľa daňového kódu ERP s uvedením obchodného mena, sídla alebo miesta podnikania podnikateľa a predajného miesta, ak je odlišné od sídla alebo miesta podnikania.

Prvé zúčtovanie plomb aj s uvedenými číslami podľa nového ods. 7) písm. j) sa vykoná až za kalendárny rok 2014 do 31. januára 2015.

2.14.K §16a, § 16b a §16c

Správne delikty

Znenie § 16a bolo vrátane nadpisu nahradené novým znením, pričom niektoré správne delikty boli precizované a v súvislosti so zavedením nových povinností podnikateľov, servisných organizácií a výrobcov, dovozcov, distribútorov a predajcov pokladníc bolo ustanovenie doplnené o nové správne delikty.

Pokuty

Ustanovenie § 16b upravuje výšku uloženej pokuty za jednotlivé správne delikty, ktoré ukladá DÚ a CÚ podnikateľovi pri prvom ako aj pri každom ďalšom zistení porušenia.

Zavádza sa nový inštitút - uloženie pokuty rozhodnutím na mieste. Rozhodnutie o uložení pokuty sa považuje za doručené podnikateľovi do vlastných rúk odovzdaním osobe, s ktorou bola spísaná zápisnica o ústnom pojednávaní. Toto rozhodnutie sa považuje za doručené do vlastných rúk aj v prípade, ak osoba, s ktorou bola spísaná zápisnica o ústnom pojednávaní odmietne rozhodnutie o uložení pokuty prevziať. Proti tomuto rozhodnutiu možno podať odvolanie, ktoré nemá odkladný účinok na zaplatenie pokuty. Pokuta je splatná do troch pracovných dní od doručenia rozhodnutia o uložení pokuty na mieste a možno ju zaplatiť aj v hotovosti (ods. 3 a 4).

Zároveň sa rozšíril okruh správnych deliktov, ktorých spáchanie sa považuje za osobitne závažné porušenie zákona č. 289/2008 Z.z. Tak ako doteraz zákon upravuje prípady, v ktorých je DÚ alebo CÚ oprávnený a v ktorých je povinný podať návrh na zrušenie živnostenského oprávnenia v zmysle § 58 živnostenského zákona (ods. 5 a 6).

Ak podnikateľ nezaplatí pokutu uloženú za taxatívne určené správne delikty v stanovenej lehote, uplatní sa inštitút zákazu predaja tovaru alebo poskytnutia služby. Tento zákaz stráca účinky dňom zaplatenia pokuty alebo dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, ktorým sa ruší rozhodnutie o uložení pokuty na mieste (ods. 7).

Ďalej zákon upravuje postup DÚ alebo CÚ v prípade zákazu predaja (ods. 8), ako aj postup pri nedodržaní tohto zákazu podnikateľom. V prípade porušenia zákazu predaja tovaru je daňový alebo colný úrad povinný uložiť podnikateľovi pokutu a súčasne podať návrh na zrušenie živnostenského oprávnenia, ak ešte nebol podaný (ods. 9).

2.15.§ 16c

Z dôvodu zavedenia inštitútu uloženia pokuty podnikateľovi na miestne rozhodnutím podľa § 16b bolo zrušené ukladanie blokových pokút podľa pôvodného znenia § 16c.

Podľa nového znenia § 16c pokuty ukladá daňový úrad:

•servisnej organizácii,

•osobe, ktorá nie je zapísaná v registri a napriek tomu vykonáva činnosť servisnej organizácie,

•výrobcovi, dovozcovi, distribútorovi a predajcovi ERP.

Podľa uvedeného ustanovenia sa neukladá pokuta rozhodnutím na mieste, ale je zachovaný doterajší postup pri ukladaní pokuty.

Ďalej ustanovenie § 16c upravuje výšku uloženej pokuty za jednotlivé správne delikty, ktoré DÚ ukladá uvedeným osobám tak pri prvom, ako aj pri každom ďalšom zistení porušenia.

Zároveň sa rozšíril okruh správnych deliktov, ktorých spáchanie sa považuje za osobitne závažné porušenie zákona. Zákon naďalej upravuje prípady, v ktorých je DÚ oprávnený a v ktorých je povinný podať návrh na zrušenie živnostenského oprávnenia v zmysle § 58 živnostenského zákona (ods. 3 a 4).

2.16.§ 17 - ods. 1), ods. 3)

Podľa nového znenia ods. 1) kontrolu dodržiavania ustanovení tohto zákona bude vykonávať daňový úrad, colný úrad, finančné riaditeľstvo alebo Kriminálny úrad finančnej správy. Pri kontrole dodržiavania ustanovení sa postupuje nielen podľa daňového poriadku, ale aj podľa zákona č. 652/2004 Z. z. o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Pri kontrole môžu byť ako dôkaz využité okrem dokladov získaných pri miestnom zisťovaní alebo v súvislosti s daňovou kontrolou, aj pokladničné doklady alebo paragóny získané od fyzických alebo právnických osôb. Osobné údaje fyzických osôb (meno, priezvisko, adresa trvalého pobytu a rodné číslo) je možné sprístupniť alebo poskytnúť výlučne súdu na účely súdneho konania alebo na žiadosť orgánov činných v trestnom konaní na účely trestného konania.

Podľa daňového poriadku sa postupuje nielen v konaní o uložení pokuty, ale aj pri ich vymáhaní (exekučné konanie) (ods. 3).

2.17.Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2014 - § 18c

S prihliadnutím na to, že niektoré ustanovenia novely zákona nie je možné začať uplatňovať ihneď od účinnosti zákona, upravuje sa ich uplatnenie prechodnými ustanoveniami.

Ak podnikateľovi vznikne povinnosť používať elektronickú registračnú pokladnicu prvýkrát 1. júla 2014 a neskôr, bude povinný na evidenciu prijatých tržieb používať ERP, ktorá spĺňa požiadavky podľa zákona účinného od 1. januára 2014 (ods. 2).

Prechodné ustanovenia upravujú uloženie pokuty v prípade, ak bol porušený zákon účinný k 31. decembru 2013. Ak bolo konanie o uložení pokuty začaté podľa doterajšieho predpisu, avšak nebolo právoplatne ukončené k 31.12.2013, dokončí sa podľa doterajšieho predpisu (ods. 5).

Pokiaľ sa neviedlo konanie o uložení pokuty k 31.12.2013, uloží sa pokuta podľa doterajšieho prepisu (ods. 6).

Ak podnikateľ, používal knihu ERP pred 1. januárom 2014, môže používať túto knihu ERP aj naďalej s tým, že záznamy ustanovené novelou zákona dopíše ručne (ods. 7).

Ostatné prechodné ustanovenia § 18c ods. 1), ods. 3) a ods. 4) sú komentované pri ustanovení § 4 - Požiadavky na ERP.

2.18.§ 18 d

Vzhľadom na to, že zákon je aj technickým predpisom, bola vykonaná notifikácia v súlade so Smernicou Európskeho parlamentu a Rady 98/34/ES z 22. júna 1998, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických noriem a predpisov, ako aj pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti (Mimoriadne vydanie Ú. V. EÚ, kap. 13/zv. 20) v platnom znení.

2.19.Príloha č. 3 k zákonu č. 289/2008 Z. z

V nadväznosti na zákonom ustanovené nové povinnosti podnikateľa a servisnej organizácie, boli upravené aj príslušné časti v knihe ERP.

V knihe pokladnice

a) podnikateľ uvádza

v časti IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE nielen

•typ a model ERP, ale aj názov výrobcu, dovozcu alebo distribútora ERP.

•výrobné číslo ERP, ale aj výrobné číslo fiskálnej tlačiarne

- v časti ZÁZNAMY PODNIKATEĽA nielen

•dôvod, dátum a čas prerušenia prevádzky ERP, ale aj dátum pozastavenia prevádzky ERP.

b) servisná organizácia uvádza

v časti ZÁZNAMY SERVISNEJ ORGANIZÁCIE nielen

•dátum a čas uvedenia ERP do prevádzky, ale aj kód fiskálnej pamäte a číslo plomby, ktorou bola ERP označená

•dôvod a dátum výmeny fiskálnej pamäte, ale aj jej kód

•dátum a čas pripojenia novej fiskálnej pamäte, ale aj jej kód

•podpis podnikateľa potvrdzujúci prevzatie pôvodnej fiskálnej pamäte , ale aj prevzatie dátového média s obsahom pôvodnej fiskálnej pamäte

•dátum výmeny poškodenej plomby alebo dátum doplnenia chýbajúcej plomby, ale aj číslo plomby.

Slová "daňový úrad servisnej organizácie" vo všetkých tvaroch sa v celom texte zákona nahrádzajú slovami "daňový úrad" v príslušnom tvare.

3. Oddiel Zákon č. 178/1998 Z. z

Podľa novelizovaného znenia § 3 ods. 1 zákona č. 178/1998 Z. z. obec vydá povolenie na zriadenie trhového miesta a na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste, ak predávajúci pri podaní žiadosti o vydanie povolenia predloží fotokópiu strany- ZÁZNAMY DAŇOVÉHO ÚRADU z knihy ERP, na ktorej je zaznamenané pridelenie daňového kódu ERP, alebo predloží čestné vyhlásenie s uvedením príslušného ustanovenia zákona č. 289/2008 Z. z. o tom, že nie je povinný na evidenciu tržieb používať ERP; v opačnom prípade obec povolenie nevydá.

O vydaní povolenia obec telefonicky alebo elektronicky bezodkladne informuje Finančné riaditeľstvo SR. Pre tento účel Finančné riaditeľstvo SR zverejnilo na svojom webovom sídle: www.financnasprava.sk telefónne číslo 22 a elektronickú adresu: 048/431 72 trhovemiesto@financnasprava.sk, na ktorú má obec nahlásiť požadované údaje.

4. Oddiel Účinnosť zákona č. 361/2013 Z. z

Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2014, pričom ustanovenie, ktorým sa dopĺňa § 7 ods. 3 zákona č. 289/2008 Z. z. nadobudne účinnosť až 1. januára 2015.

Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej a colnej metodiky December 2013

Informácia o zmene a doplnení zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a doplnení zákona č. 178/1998 Z. z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach