Usmernenie k podávaniu kontrolného výkazu podľa § 78a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Povinnosť podať kontrolný výkaz podľa § 78a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty o DPH v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) sa netýka osôb registrovaných pre DPH podľa § 7 alebo § 7a zákona o DPH a ani zdaniteľnej osoby, ktorá nesplnila povinnosť registrácie pre DPH a za obdobie, za ktoré mala byť platiteľom dane, podáva daňové priznanie podľa § 78 ods. 9 zákona o DPH. Kontrolný výkaz podáva len platiteľ dane z pridanej hodnoty.
V ktorých prípadoch platiteľ dane nie je povinný podať kontrolný výkaz
•keď nie je povinný podať daňové priznanie
•ak v podanom daňovom priznaní nie je povinný uviesť žiadne údaje o plneniach
•ak v podanom daňovom priznaní je povinný uviesť len údaje o dodaní tovaru oslobodeného od dane podľa § 43 alebo § 47 alebo údaje o dodaní tovaru podľa § 45 a súčasne neuvádza údaje o odpočítaní dane alebo uvádza len odpočítanie dane podľa § 49 ods. 2 písm. d) zákona o DPH.
Ak platiteľ dane uvádza v daňovom priznaní oslobodené dodania iné ako podľa § 43 alebo 47 zákona o DPH, je povinný podať kontrolný výkaz. Ide napríklad o oslobodené dodanie tovarov a služieb podľa § 28 až 42, § 46 alebo § 48 ods. 8 zákona o DPH. Povinnosť podať kontrolný výkaz platí napriek skutočnosti, že sa v kontrolnom výkaze neuvádzajú oslobodené dodania tovarov a služieb. V takomto prípade ide o vyplnenie tzv. prázdneho kontrolného výkazu, ako sa uvádza v bode 2 dodatku č. 1 k poučeniu na vyplnenie kontrolného výkazu.
Ktoré údaje sa v kontrolnom výkaze neuvádzajú
•dodanie tovaru alebo dodanie služby s miestom dodania v zahraničí
•dodanie tovaru a dodanie služby oslobodené od dane s miestom dodania v tuzemsku
•odpočítanie dane pri dovoze tovaru
•odpočítanie dane pri registrácii pre DPH
•daň pri zrušení registrácie pre DPH
•vrátenie dane cestujúcim pri vývoze tovaru
•vysporiadanie koeficientu podľa § 50 ods. 4 zákona o DPH
•odvod dane v prípade krádeže tovaru.
Uvedenie údajov v kontrolnom výkaze
Podľa § 78a ods. 2 zákona o DPH musí kontrolný výkaz obsahovať údaje o daňovej povinnosti a odpočítaní dane za príslušné zdaňovacie obdobie. Dodanie tovaru alebo dodanie služby uvádza platiteľ dane v kontrolnom výkaze za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť.
Príklad
Platiteľ dane dodal dňa 30.3.2014 tovar inému platiteľovi dane. Do 15 dní je platiteľ dane povinný vyhotoviť faktúru. Faktúru na dodanie tovaru platiteľ dane vyhotovil dňa 14.4.2014. Napriek tejto skutočnosti je povinný uviesť dodanie tovaru v kontrolnom výkaze za marec 2014, keďže daňová povinnosť vznikla v marci 2014. Ak by platiteľ dane podal daňové priznanie za zdaňovacie obdobie marec 2014 pred 25. dňom po skončení príslušného zdaňovacieho obdobia, a zároveň predtým, ako vyhotoví faktúru, musí podať opravný alebo dodatočný kontrolný výkaz v závislosti od dátumu zistenia neúplného údaja v podanom kontrolnom výkaze.
Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej a colnej metodiky Január 2014