LEX
Metodické pokyny FR SR - 2014.02.11_Usmernenie_k_vykazovaniu_dokladu_z_ERP_v_KV

Usmernenie k vykazovaniu dokladu vyhotoveného ERP, ktorý má všetky náležitosti faktúry, v kontrolnom výkaze podanom podľa § 78a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov

Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) v 72 ustanovuje povinnosť pre platiteľa dane vyhotoviť faktúru pri dodaniach uvedených v odseku 1, pričom v § 74 ods. 1 sú uvedené povinné náležitosti faktúry vyhotovenej podľa § 72. Platiteľ dane môže v zmysle § 74 ods. 3 zákona o DPH vyhotoviť zjednodušenú faktúru, ktorá neobsahuje všetky údaje podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH. V prípade dokladu vyhotoveného ERP podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronických registračných pokladníc v znení neskorších predpisov zákon o DPH ustanovuje, že ak cena tovaru alebo služby vrátane dane uhradená v hotovosti nie je viac ako 1 000 eur alebo uhradená inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť nie je viac ako 1 600 eur, považuje sa tento doklad za zjednodušenú faktúru v prípade, ak obsahuje všetky náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH okrem identifikácie odberateľa -písm. b) a jednotkovej ceny - písm. g).

Faktúra obsahujúca všetky náležitosti podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH vyhotovená prostredníctvom ERP - vykazovaná dodávateľom

Ak doklad vyhotovený ERP obsahuje všetky náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH, teda aj identifikáciu odberateľa a aj jednotkovú cenu, považuje sa za riadnu faktúru. V takomto prípade dodávateľ tovaru uvádza údaje z takejto faktúry v časti A.1. kontrolného výkazu, ak je povinný vyhotoviť faktúru pre svojho zákazníka podľa § 72 zákona o DPH. V poučení na vyplnenie kontrolného výkazu k DPH sa v prípade dokladu vyhotoveného ERP, ktorý má náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH, uvádza, že ak platiteľ dane nevie takýto doklad vylúčiť z celkového obratu evidovaného ERP, môže ho duplicitne zahrnúť aj v časti D.1. kontrolného výkazu.

Ak doklad vyhotovený ERP má všetky náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH, a platiteľ dane nie je povinný pre svojho zákazníka (nezdaniteľnú osobu) vyhotoviť faktúru, potom sa údaj z tohto dokladu uvádza v časti D.1. kontrolného výkazu, ak je platiteľ dane povinný evidovať tržby ERP alebo v časti D.2. kontrolného výkazu, ak nie je povinný evidovať tržby ERP.

Faktúra obsahujúca všetky náležitosti podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH vyhotovená prostredníctvom ERP - vykazovaná odberateľom

Odberateľ uvádza údaje z faktúry vyhotovenej prostredníctvom ERP, ktorá má všetky náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH, v časti B.2. kontrolného výkazu, ak z tejto faktúry uplatňuje odpočítanie dane v plnom rozsahu alebo v pomernej výške. V časti B.3. kontrolného výkazu by platiteľ dane (odberateľ) uviedol údaje z faktúry vyhotovenej dodávateľom prostredníctvom ERP len v tom prípade, ak by táto faktúra nemala všetky náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH a išlo by o zjednodušenú faktúru podľa § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH.

Opravná faktúra vyhotovená k dokladu vyhotoveného prostredníctvom ERP

Ak má doklad vyhotovený prostredníctvom ERP všetky náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH (riadna faktúra) a platiteľ dane je povinný vyhotoviť faktúru pre svojho zákazníka, údaje z tohto dokladu uvedie v časti A.1. kontrolného výkazu (prípadne aj v časti D.1., ak nevie údaje z tejto faktúry vylúčiť z celkového obratu evidovaného ERP). Ak platiteľ dane vyhotoví k takto vyhotovenej faktúre opravnú faktúru, údaje z opravnej faktúry uvedie v časti C.1. kontrolného výkazu.

Ak platiteľ dane vyhotovil pri dodaní tovaru doklad prostredníctvom ERP, ktorý obsahoval náležitosti faktúry podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH, ale okrem identifikačného údaja odberateľa a jednotkovej ceny, potom ide o zjednodušenú faktúru (nie riadnu faktúru), ktorú platiteľ dane neuvádza v časti A.1. kontrolného výkazu, ale v časti D.1., ak bol povinný evidovať tržby prostredníctvom ERP. Ak k takejto zjednodušenej faktúre platiteľ dane vyhotovil opravnú faktúru (napríklad dobropis), údaje z dobropisu uvádza v časti D.1. kontrolného výkazu. Pokiaľ by platiteľ dane neuviedol údaje z opravnej faktúry k dokladu vyhotoveného prostredníctvom ERP v časti D.1., uvedie ich v časti D.2. kontrolného výkazu. V poučení na vyplnenie kontrolného výkazu sa na strane 6 uvádza, že v časti C.1. dodávateľ neuvádza údaje z vyhotovených dobropisov alebo ťarchopisov, ktoré sú vyhotovené k dodávkam, pri ktorých sa vydáva doklad z ERP alebo pri ktorých dodávateľ nie je povinný vyhotoviť faktúru. Tieto údaje sú zahrnuté v D.1. alebo D.2. (v celkovom obrate).

Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej a colnej metodiky Február 2014

Usmernenie k vykazovaniu dokladu vyhotoveného ERP, ktorý má všetky náležitosti faktúry, v kontrolnom výkaze podanom podľa § 78a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov