Usmernenie k vykazovaniu nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v kontrolnom výkaze podanom podľa § 78a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Údaje o nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu vykazuje platiteľ dane v časti B.1. kontrolného výkazu k DPH, pričom údaje uvádza z prijatých faktúr vyhotovených zahraničným dodávateľom. Ako dátum dodania platiteľ dane v kontrolnom výkaze uvádza dátum dodania tovaru, ktorý je uvedený na faktúre vyhotovenej zahraničným dodávateľom tovaru. To znamená, že v kontrolnom výkaze platiteľ dane neuvádza v kolónke „Dátum dodania tovaru alebo služby alebo dátum prijatia platby“ deň vzniku daňovej povinnosti podľa § 20 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“).
Z ustanovenia § 78a ods. 2 zákona o DPH vyplýva, že v kontrolnom výkaze sa uvádzajú údaje o daňovej povinnosti a o odpočítaní dane, pričom sa uvádzajú údaje z príslušných faktúr. Ak platiteľ dane uvádza daň z nadobudnutia tovaru v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť, malo by platiť, že za rovnaké obdobie uvedie údaje o nadobudnutí tovaru aj v kontrolnom výkaze, ale za podmienky, ak ku dňu podania kontrolného výkazu za toto zdaňovacie obdobie má faktúru od zahraničného dodávateľa tovaru.
Príklad
Faktúra na dodanie tovaru bola zahraničným dodávateľom tovaru vyhotovená pred uskutočnením prepravy tovaru do SR, a to dňa. 28.1.2014 s dátumom dodania v ten istý deň. Tovar bol do tuzemska prepravený dňa 27.2.2014, na základe čoho daňová povinnosť vzniká dňa 15.3.2014, napriek tomu, že platiteľ dane mal k dispozícii faktúru už v januári 2014. Keďže do dňa podania daňového priznania za január 2014 nebol tovar do tuzemska fyzicky prepravený, nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu platiteľ dane prizná v daňovom priznaní za marec 2014, v ktorom vznikla daňová povinnosť.
Ak platiteľ dane uvádza daň z nadobudnutia tovaru v daňovom priznaní za marec 2014, odporúča sa uviesť údaje o nadobudnutí tovaru v kontrolnom výkaze za zdaňovacie obdobie, v ktorom vznikla daňová povinnosť, teda za marec 2014. Ako dátum dodania tovaru v časti B.1. kontrolného výkazu platiteľ dane uvedie 28. január 2014 tak, ako je uvedený na faktúre vyhotovenej zahraničným dodávateľom tovaru.
Ak platiteľ dane nemá ku dňu podania kontrolného výkazu faktúru o nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu, uvedie údaje z tejto faktúry do kontrolného výkazu za zdaňovacie obdobie, v ktorom dostal faktúru.
Príklad
Platiteľ dane nadobudol tovar dňa 28.2.2014, čo znamená, že tovar je v tento deň fyzicky prepravený do tuzemska z iného členského štátu a platiteľ dane nadobudol právo nakladať s týmto tovarom ako vlastník. Podľa § 20 zákona o DPH vzniká daňová povinnosť buď 15.3.2014 alebo v deň vyhotovenia faktúry, ak je vyhotovená na dodanie tovaru pred 15. marcom 2014. Platiteľ dane priznal daň z nadobudnutia tovaru v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie marec 2014. K dátumu podania daňového priznania za marec 2014 nemal k dispozícii faktúru od zahraničného dodávateľa tovaru, preto daň z nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu neuviedol v kontrolnom výkaze podanom za marec 2014.
Faktúru za dodanie tovaru, pri ktorom priznal daň z nadobudnutia tovaru v daňovom priznaní podanom za marec 2014, obdržal od zahraničného dodávateľa až v júni 2014. V tejto faktúre bol uvedený dátum vyhotovenia faktúry 8.1.2014 a deň dodania tovaru 8.1.2014. Nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu platiteľ dane uvedie v kontrolnom výkaze podanom za jún 2014 a ako dátum dodania tovaru uvedie deň 8.1.2014, ako je uvedený na faktúre od zahraničného dodávateľa tovaru.
Poznámka:
Ak by na faktúre vyhotovenej zahraničným dodávateľom tovaru nebol uvedený deň dodania tovaru, uplatní sa dodatok č. 1 k poučeniu na vyplnenie kontrolného výkazu k DPH (bod 7), v zmysle ktorého by platiteľ dane v kontrolnom výkaze podanom za jún 2014 ako deň dodania tovaru uviedol deň vyhotovenia faktúry, teda 8.1.2014. Ak platiteľ dane ku dňu podania kontrolného výkazu nedostal faktúru o nadobudnutí tovaru z iného členského štátu, uvedie údaje z tejto faktúry do kontrolného výkazu za to zdaňovacie obdobie, v ktorom dostal faktúru.
Ak platiteľ dane má nárok na odpočítanie dane, ktorú prizná z nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu, ale odpočítanie dane neuplatní v zdaňovacom období, v ktorom vykazuje nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v kontrolnom výkaze, vyplní kolónky príslušných stĺpcov 1 až 6 a v kolónke „Výška odpočítanej dane v eurách“ uvedie údaj „0“.
Príklad
Platiteľ dane obdržal od zahraničného dodávateľa tovaru faktúru za dodanie tovaru z iného členského štátu v júni 2014. Vo faktúre bol uvedený deň dodania tovaru 8.1.2014. Platiteľ dane má podľa § 49 ods. 2 zákona o DPH nárok na odpočítanie dane. V zmysle § 51 ods. 2 zákona o DPH môže vykonať odpočítanie dane najskôr v zdaňovacom období, v ktorom právo na odpočítanie dane vzniklo a najneskôr v poslednom zdaňovacom období kalendárneho roka, v ktorom právo na odpočítanie dane vzniklo, ak do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom uplatňuje právo na odpočítanie, má faktúru od zahraničného dodávateľa (v danom prípade platiteľ dane mohol uplatniť právo na odpočítanie dane najskôr za zdaňovacie obdobie jún 2014 a najneskôr za zdaňovacie obdobie december 2014).
Ak platiteľ dane neuplatní odpočítanie dane z nadobudnutia tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v zdaňovacom období jún 2014, kedy prvýkrát uvádza údaje o nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v kontrolnom výkaze k DPH, v časti B.1. kontrolného výkazu k DPH uvedie v kolónke „Výška odpočítanej dane v eurách“ (stĺpec č. 7) údaj „0“. Následne, ak platiteľ dane uplatní odpočítanie dane napríklad v daňovom priznaní podanom za zdaňovacie obdobie december 2014, uvedie v kontrolnom výkaze podanom za december 2014 údaje týkajúce sa nadobudnutia tovaru (opätovne uvedie údaje v stĺpcoch 1 až 6, ktoré uviedol už v kontrolnom výkaze za jún 2014) a údaj o výške odpočítanej dane v kolónke „Výška odpočítanej dane“ (stĺpec 7).
Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej a colnej metodiky Január 2014