Oznámenie FR SR o novele opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2013 č. MF/17922/2013-74)
Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo 16. decembra 2013 č. MF/17922/2013-74, ktorým sa mení a dopĺňa opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky (ďalej len „opatrenie“) zo 16. decembra 2002 č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov nadobúda účinnosť 1. januára 2014. Oznámenie Ministerstva financií Slovenskej republiky o vydaní opatrenia je uverejnené v Zbierke zákonov Slovenskej republiky v čiastke 107 pod číslom 482/2013.
Opatrenie je zverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 12/2013, ktorý je prístupný v elektronickej podobe na webovom sídle www.finance.gov.sk a do opatrenia možno nazrieť na Ministerstve financií Slovenskej republiky.
Zmeny sa týkajú nasledovných oblastí:
1.Zmeny týkajúce sa postupov účtovania pre mikro účtovné jednotky - § 14 ods. 19 a 20, § 16 ods. 32 a 33, § 27 ods. 2, § 72 ods. 2
Pre mikro účtovné jednotky sa ustanovuje:
postup účtovania v oblasti cenných papierov a derivátov – mikro účtovná jednotka neoceňuje cenné papiere a deriváty reálnou hodnotu a cenné papiere a podiely neoceňuje metódou vlastného imania;
postup pri predaji podniku alebo jeho časti, ak predávajúcim je mikro účtovná jednotka;
účtovanie škôd vzniknutých na majetku z mimoriadnych príčin podľa § 68 ods. 8 opatrenia, tzn. škody vzniknuté z mimoriadnych príčin sa účtujú v rámci nákladov na hospodársku činnosť.
2. Ostatné zmeny
§ 10 ods. 5 opatrenia - upravuje sa povinnosť účtovnej jednotky účtovať o odloženej dani z príjmov. Povinnosť účtovať o odloženej dani z príjmov sa vzťahuje len na účtovné obdobie, v ktorom má účtovná jednotka povinnosť nechať si overiť individuálnu účtovnú závierku audítorom;
§ 56 ods. 14 opatrenia - na účtoch časového rozlíšenia zaniká účtovanie nevýznamných súm výnosov a nákladov, ak zároveň ide o každoročne sa opakujúce plnenia, napr. náklady na telefónne poplatky, poplatky za odpad, predplatné;
§ 68 ods. 4 a § 78 ods. 2 opatrenia - ustanovuje sa spôsob účtovania kompenzačnej platby podľa zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach.
Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej a colnej metodiky január 2014