LEX
Metodické pokyny FR SR - 2014.01.04_Ozn_FRSR_novele_zakona_5632009_dan_poriadok

1/DP/2014/NZ - Oznámenie FR SR o novele zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov

Dňa 29. novembra 2013 bol schválený zákon č. 435/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len daňový poriadok) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Článok I nadobúda účinnosť 1. januára 2014, okrem bodu 13, ktorý nadobúda účinnosť 1. septembra 2014.

Čl. I

1. V § 3 ods. 6 sa za slovo „ pre“ vkladá slovo „zistenie,“ a na konci sa pripája táto veta

„Na právny úkon alebo inú skutočnosť rozhodujúcu pre zistenie, vyrubenie alebo vybratie dane, ktoré nemajú ekonomické opodstatnenie a ktorých výsledkom je účelové obchádzanie daňovej povinnosti alebo získanie takého daňového zvýhodnenia, na ktoré by inak nebol daňový subjekt oprávnený, alebo ktorých výsledkom je účelové zníženie daňovej povinnosti, sa pri správe daní neprihliada.“.

Doplnením predmetného ustanovenia, t. j. všeobecného pravidla proti zneužívaniu je umožniť správcovi dane nebrať pri správe daní do úvahy také skutočnosti, na základe uplatnenia ktorých sa daňový subjekt snaží znížiť si svoju daňovú povinnosť. Napr. ak by si daňový subjekt uplatnil daňové výdavky v neoprávnenej výške, resp. by uplatnil fiktívne výdavky, správca dane na ne nebude prihliadať. Rovnako uvedené platí v prípade, ak by si daňový subjekt uplatnil nezdaniteľnú časť základu dane, na ktorú nemá nárok, alebo ak by nesprávne kvalifikoval príjmy, ktoré nepodliehajú zdaneniu.

2. V § 4 ods. 2 písm. b) druhom bode sa vypúšťajú slová „v prvom stupni“

Ustanovenie sa spresňuje vypustením nadbytočného slovného spojenia „ v prvom stupni“. Ministerstvo financií ako druhostupňový orgán je osobou zúčastnenou na správe daní vo veciach, v ktorých rozhoduje finančné riaditeľstvo.

3. V § 11 sa odsek 6 dopĺňa písmenami ap) až as), ktoré znejú

„ap) orgánom zodpovedným za poskytovanie, overovanie, kontrolu alebo vládny audit pomoci alebo podpory z fondov Európskej únie na účely plnenia úloh podľa osobitných predpisov,19h)

ar) ministerstvu zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky na účely plnenia úloh podľa osobitného predpisu,19i)

as) Úradu pre reguláciu sieťových odvetví na účely plnenia úloh podľa osobitných predpisov.19j)“.

Poznámky pod čiarou k odkazom 19h až 19j znejú:

„19h) Napríklad zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 6 až 11 zákona

č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskeho spoločenstva v znení neskorších predpisov.

19i)§ 14 ods. 2 písm. i) zákona č. 575/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.

19j)Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

§ 9 ods. 1 písm. l zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení zákona č. ..../2013 Z. z.“.

Ustanovenie o daňovom tajomstve sa dopĺňa novými písmenami, aby sa sprístupnilo daňové tajomstvo orgánom, v súvislosti s plnením ich úloh podľa osobitných predpisov.

4. V § 11 sa odsek 7 dopĺňa písmenami d) až f), ktoré znejú

„d) zverejnenie údajov o porušení povinností ustanovených týmto zákonom alebo osobitným predpisom,²) ak sú tieto údaje zverejňované na webovom sídle finančného riaditeľstva alebo prostredníctvom masovokomunikačných prostriedkov prezidentom finančnej správy alebo ním poverenou osobou,

e)oznámenie mena, priezviska a adresy fyzickej osoby alebo názvu a sídla právnickej osoby tomu, kto na účet tejto osoby vykonal platbu dane,

f)sprístupnenie čísla účtu na webovom sídle finančného riaditeľstva, ktoré správca dane pridelil daňovému subjektu na platbu dane.“.

Cieľom doplnenia tohto ustanovenia je informovanie verejnosti o porušovaní zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice, čo predpokladá aktívnu účasť verejnosti pri zisťovaní takýchto porušovaní. Súčasne sa zavádza sprístupnenie čísla účtu prideleného správcom dane daňovému subjektu na platbu dane a to na webovom sídle FR SR, alebo na základe oznámenia.

Za porušenie daňového tajomstva sa nepovažuje oznámenie mena, priezviska a adresy fyzickej osoby, resp. názvu a sídla právnickej osoby tomu, kto na účet tejto osoby vykonal platbu dane. Jedná sa o prípady, keď daňový subjekt omylom uhradí platbu na OUD iného daňového subjektu. Podľa doterajšieho znenia § 11 nebolo možné, aby správca dane takémuto daňovému subjektu oznámil, na koho účet omylom platbu poukázal, pretože by došlo k porušeniu daňového tajomstva, resp. uvedené bolo možné len s písomným súhlasom dotknutej osoby.

5. V § 11 ods. 9 sa na konci pripája táto veta: „Na účely podľa odseku 6 písm. a) až e) sa nevyžaduje pre zamestnancov uvedených v odseku 8 písomné poverenie.“

Toto ustanovenie umožňuje vedúcim zamestnancom udeliť poverenie zamestnancovi na sprístupnenie informácií, ktoré sú daňovým tajomstvom ústne. Uvedené sa týka oznámenia alebo sprístupnenia daňového tajomstva v rámci finančnej správy a ministerstva financií v prípadoch uvedených v písmenách a) – e) citovaného ustanovenia. Napríklad Daňový úrad Banská Bystrica pre účely daňovej kontroly požiada Daňový úrad Žilina o oznámenie informácií o obchodnom partnerovi kontrolovaného daňového subjektu a pod., na čo nie je potrebné písomné poverenie.

6. V § 16 ods. 3 sa slová „aj vtedy, ak zistí, že“ nahrádzajú slovami „do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom zistí, že“

Uvedené ustanovenie sa dopĺňa o lehotu, ktorá v doterajšej právnej úprave absentovala, a v ktorej je daňový subjekt povinný podať dodatočné daňové priznanie, ktorým sa opravujú údaje potrebné pre daň z pridanej hodnoty, alebo ak zistí, že daň má byť vyššia, ako bola správcom dane vyrubená alebo nadmerný odpočet má byť nižší alebo nárok na vrátenie dane má byť nižší, ako bol správcom dane priznaný. Rovnako je daňový subjekt povinný podať dodatočné daňové priznanie do konca mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom zistí, že daňové priznanie k dani z pridanej hodnoty neobsahuje správne údaje týkajúce sa uskutočnených a prijatých zdaniteľných obchodov za príslušné zdaňovacie obdobie alebo ak zistí, že daňová strata je nižšia ako bola uvedená v daňovom priznaní.

7. V § 20 odsek 2 znie

„(2) Predvolaná osoba je povinná dostaviť sa na predvolanie správcu dane. Neúčasť na úkone pri správe daní je možné ospravedlniť zo závažných dôvodov alebo v dôsledku iných okolností hodných osobitného zreteľa. Ak sa predvolaná osoba bez ospravedlnenia nedostaví ani po opakovanom predvolaní, môže správca dane požiadať o jej predvedenie. Správca dane, ktorým je colný úrad, môže takúto osobu predviesť sám.“.

Ustanovenie sa spresňuje a dopĺňa dôvody ospravedlnenia neúčasti na úkone pri správe daní, s cieľom predísť situáciám, keď sa osoby, ktoré sú povinné vypovedať pri správe daní vyhýbajú tejto povinnosti. Daňový poriadok ani iný právny predpis nevysvetľuje čo treba rozumieť pod závažnými dôvodmi, resp. okolnosťami hodnými osobitného zreteľa. Bude teda na správcovi dane, aby zhodnotil existenciu a závažnosť týchto okolností a na základe toho ospravedlnil neúčasť predvolanej osoby. Závažnými dôvodmi by mohla byť napr. hospitalizácia, ošetrovanie ťažko chorého člena rodiny, alebo napr. dopravná nehoda, ktorá neumožnila osobe dostaviť sa na predvolanie správcu.

8. V § 24 ods. 4 sa slová „všetky prostriedky, ktorými možno zistiť a objasniť skutočnosti rozhodujúce“ nahrádzajú slovami „všetko, čo môže prispieť k zisteniu a objasneniu skutočností rozhodujúcich“ a slová „ktoré nie sú“ sa nahrádzajú slovami „čo nie je“

Spresňuje sa ustanovenie o dôkazných prostriedkoch.

9. V § 29 ods. 1 prvá veta znie: „Správca dane zo závažných dôvodov odpustí zmeškanie lehoty, ak o to daňový subjekt požiada najneskôr do 30 dní odo dňa, keď odpadli dôvody zmeškania a ak v tej istej lehote urobí zmeškaný úkon.“

Nové znenie prvej vety ustanovenia o zmeškaní lehoty ukladá správcovi dane povinnosť odpustiť zmeškanie lehoty zo závažných dôvodov. Doterajšia právna úprava umožňovala daňovému subjektu za rovnakých podmienok požiadať správcu dane odpustiť zmeškanie lehoty avšak správca dane nemal povinnosť odpustiť jej zmeškanie.

10. § 29 sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie: „(4) Ustanovenia odsekov 1 až 3 sa primerane vzťahujú aj na finančné riaditeľstvo a ministerstvo.“

Zavedením nového odseku 4 sa povinnosť odpustiť zmeškanie lehoty vzťahuje aj na FR SR a MF SR.

11. V § 37 ods. 4 poslednej vete sa slová „ktorej vec zabezpečil“ nahrádzajú slovami „od ktorej prevzal vec, ktorú zabezpečil“

Ustanovenie § 37 ods. 4 sa spresňuje z dôvodu, aby bolo zrejmé, že zápisnica sa odovzdá tej osobe, od ktorej správca dane zabezpečenú vec prevzal. V praxi totiž môže nastať situácia, že osoba, od ktorej vec správca dane prevzal nie je osobou, ktorá zabezpečenú vec vlastní a nebolo by prakticky možné zápisnicu odovzdať na mieste vlastníkovi, ak nie je prítomný.

12. § 52 sa dopĺňa odsekmi 7 a 8, ktoré znejú

„(7) Platiteľa dane z pridanej hodnoty, ktorý je zverejnený v zozname podľa odseku 6, finančné riaditeľstvo vymaže z tohto zoznamu, ak odpadli dôvody, na základe ktorých bol v tomto zozname zverejnený a súčasne v období 12 po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov platiteľ dane neporušil povinnosti pri daňovej kontrole, neporušil povinnosť podať daňové priznanie alebo kontrolný výkaz, ani povinnosť zaplatiť vlastnú daňovú povinnosť a bol zastihnuteľný na adrese sídla, miesta podnikania alebo na adrese prevádzkarne, alebo ak mu bola zrušená registrácia k dani z pridanej hodnoty.

(8)Finančné riaditeľstvo súčasne so zoznamom podľa odseku 6 zverejňuje aj zoznam vymazaných platiteľov dane z pridanej hodnoty, v ktorom sa okrem údajov uvedených v odseku 6 uvedie dátum výmazu platiteľa dane z pridanej hodnoty zo zoznamu podľa odseku 6, ak nastali skutočnosti podľa odseku 7.“.

Nové ustanovenie odseku 7 ukladá povinnosť finančnému riaditeľstvu vymazať zo zoznamu uverejneného na svojom webovom sídle platiteľov dane z pridanej hodnoty, ktorí boli v zozname zverejnení z dôvodu, že si neplnili zákonné povinnosti, ak u nich pominuli dôvody, na základe ktorých boli do zoznamu zapísaní a zároveň v dvanástich po sebe nasledujúcich mesiacoch neporušili zákonné povinnosti.

Nové ustanovenie odseku 8 určuje, aby finančné riaditeľstvo pre potreby správy daní zverejňovalo aj zoznam vymazaných platiteľov dane z pridanej hodnoty, ktorý okrem údajov uvedených v zozname podľa § 52 ods. 6 zákona obsahuje aj dátum výmazu, aby boli k dispozícii informácie o tom, kedy boli platitelia dane z pridanej hodnoty v zozname zverejnení a kedy boli z tohto zoznamu vymazaní.

13. Za § 53 sa vkladajú § 53a až 53c, ktoré vrátane nadpisu nad § 53a znejú

„Záväzné stanovisko § 53a

(1)Daňový subjekt môže písomne požiadať finančné riaditeľstvo o záväzné stanovisko k uplatneniu daňových predpisov. Rozsah daňových predpisov, ku ktorých uplatneniu možno vydať záväzné stanovisko, ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.

(2)Žiadosť o záväzné stanovisko musí obsahovať podrobný popis skutočností, ktoré nastanú alebo sú očakávané a ktoré budú podkladom pre vydanie záväzného stanoviska. V žiadosti daňový subjekt uvedie aj návrh na uplatnenie postupu podľa príslušných ustanovení daňových predpisov, právne posúdenie a sumu predpokladaného obchodného prípadu.

(3)Ak žiadosť daňového subjektu neobsahuje predpísané náležitosti, alebo ak skutočnosti, ku ktorým má byť záväzné stanovisko vydané, nie sú pre posúdenie dostatočné, finančné riaditeľstvo vyzve daňový subjekt v lehote do siedmich pracovných dní od doručenia žiadosti, aby v lehote do ôsmich pracovných dní od doručenia výzvy doplnil svoje podanie v požadovanom rozsahu. Ak daňový subjekt výzve finančného riaditeľstva nevyhovie v plnom rozsahu a v určenej lehote, považuje sa táto žiadosť za nepodanú a finančné riaditeľstvo oznámi túto skutočnosť daňovému subjektu.

(4)Finančné riaditeľstvo záväzné stanovisko nevydá, ak na vydanie záväzného stanoviska je potrebné uplatniť právny predpis iného štátu, alebo ak daňový subjekt žiada o záväzné stanovisko ku skutočnostiam, ktoré nastali v zdaňovacom období, za ktoré bolo podané daňové priznanie; o nevydaní záväzného stanoviska finančné riaditeľstvo informuje daňový subjekt.

(5)Finančné riaditeľstvo vydá daňovému subjektu záväzné stanovisko v lehote 60 dní od doručenia žiadosti, alebo od jej doplnenia na základe výzvy podľa odseku 3. Ak vzhľadom na zložitosť prípadu nemožno vydať záväzné stanovisko do 60 dní, finančné riaditeľstvo oznámi túto skutočnosť daňovému subjektu a požiada ho o vyjadrenie, či súhlasí s vydaním záväzného stanoviska v ním navrhnutej predĺženej lehote, pričom táto lehota nemôže presiahnuť šesť kalendárnych mesiacov odo dňa doručenia žiadosti, alebo od jej doplnenia na základe výzvy podľa odseku 3.

(6)Ak daňový subjekt oznámi finančnému riaditeľstvu v lehote do ôsmich pracovných dní od doručenia oznámenia podľa odseku 5, že nesúhlasí s predĺžením lehoty na vydanie záväzného stanoviska, alebo ak sa v tejto lehote nevyjadrí, žiadosť sa považuje za späťvzatú.

(7)Záväzné stanovisko obsahuje stanovisko ku všetkým v žiadosti uvedeným skutočnostiam a časový a vecný rozsah záväznosti.

(8)Záväzné stanovisko je záväzné pre správcu dane a druhostupňový orgán. Záväzné stanovisko nezaväzuje správcu dane ani druhostupňový orgán, ak daňový subjekt, ktorému bolo vydané záväzné stanovisko, neuplatnil postup uvedený v záväznom stanovisku, alebo ak sa preukáže, že rozhodujúce skutočnosti, na základe ktorých bolo záväzné stanovisko vydané, nie sú splnené, alebo ak záväzné stanovisko stratilo účinky podľa § 53b ods. 3.

(1)Ak záväzné stanovisko neobsahuje stanovisko ku všetkým skutočnostiam, ku ktorým daňový subjekt záväzné stanovisko žiadal, môže daňový subjekt proti nemu podať finančnému riaditeľstvu námietku do ôsmich dní od jeho doručenia.

(2)Finančné riaditeľstvo posúdi námietku a záväzné stanovisko doplní, ak sú na to dôvody; o neopodstatnenosti námietky zašle daňovému subjektu oznámenie.

(3)Záväzné stanovisko stráca účinky

a)dňom nadobudnutia účinnosti zmeny právnej úpravy, na základe ktorej bolo záväzné stanovisko vydané,

b)ak obchodný prípad, ku ktorému bolo záväzné stanovisko vydané, je v rozpore s právnymi predpismi, alebo ich obchádza, alebo zastiera iný právny úkon,

a)dňom nadobudnutia účinnosti zmeny právnej úpravy, na základe ktorej bolo záväzné stanovisko vydané,

b)ak obchodný prípad, ku ktorému bolo záväzné stanovisko vydané, je v rozpore s právnymi

c)ak vo veci právoplatne rozhodol súd.

§ 53c

(1)Daňový subjekt zaplatí spolu so žiadosťou o záväzné stanovisko úhradu vo výške a) 1 % zo sumy predpokladaného obchodného prípadu, najmenej však 4 000 eur, najviac 30 000 eur, ak žiada o záväzné stanovisko k uplatneniu jedného daňového predpisu, b) 2 % zo sumy predpokladaného obchodného prípadu, najmenej však 5 000 eur, najviac 30 000 eur, ak žiada o záväzné stanovisko k uplatneniu dvoch a viac daňových predpisov,

c)3 % zo sumy predpokladaného obchodného prípadu, najmenej však 6 000 eur, najviac 30 000 eur, ak žiada o záväzné stanovisko k uplatneniu daňových predpisov, pričom ide o opakované obchodné prípady.

(2)Úhrada podľa odseku 1 sa platí bez výzvy a je splatná pri podaní žiadosti o záväzné stanovisko. Ak nebola úhrada zaplatená pri podaní žiadosti a v určenej výške podľa odseku 1, je splatná do 15 dní odo dňa doručenia písomnej výzvy finančného riaditeľstva na jej zaplatenie. Ak úhrada nebude zaplatená v lehote alebo vo výške určenej vo výzve, finančné riaditeľstvo záväzné stanovisko nevydá; túto skutočnosť finančné riaditeľstvo oznámi daňovému subjektu.

(3)Ak skutočná výška sumy obchodného prípadu prevýši výšku sumy predpokladaného obchodného prípadu uvedenú v úplnej žiadosti podľa § 53a ods. 2 najmenej o 10 %, daňový subjekt je povinný zaplatiť rozdiel na úhrade podľa odseku 1 do 30 dní odo dňa tohto zistenia alebo od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia daňového úradu alebo colného úradu, ak túto skutočnosť zistí daňový úrad alebo colný úrad. Daňový úrad alebo colný úrad vyrubí daňovému subjektu ročný úrok vo výške 1 % zo sumy rozdielu úhrady. Úrok sa počíta za každý deň omeškania odo dňa podania úplnej žiadosti podľa § 53a ods. 2 do dňa zaplatenia rozdielu na úhrade. Rovnako sa postupuje, ak záväzné stanovisko bolo vydané k jednému obchodnému prípadu a daňový subjekt uplatnil postup pre tento obchodný prípad opakovane.

(4)Ak daňový subjekt v lehote 12 kalendárnych mesiacov nasledujúcich po vydaní záväzného stanoviska uplatnil postup uvedený v záväznom stanovisku aj na iný obchodný prípad ako predpokladaný obchodný prípad uvedený v žiadosti podľa § 53a ods. 2, je povinný zaplatiť úhradu zo sumy iného obchodného prípadu do 30 dní od uplatnenia postupu alebo od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia daňového úradu alebo colného úradu, ktorý túto skutočnosť zistil. Na výpočet úhrady sa použije odsek 1 primerane. Daňový úrad alebo colný úrad vyrubí daňovému subjektu ročný úrok vo výške 1 % zo sumy úhrady. Úrok sa počíta za každý deň omeškania odo dňa podania úplnej žiadosti podľa § 53a ods. 2 do dňa zaplatenia úhrady.

(5)Ak finančné riaditeľstvo záväzné stanovisko nevydá, vráti zaplatenú úhradu daňovému subjektu; túto skutočnosť oznámi finančné riaditeľstvo daňovému subjektu. Finančné riaditeľstvo vráti daňovému subjektu zaplatenú úhradu podľa odseku 1 do 30 dní odo dňa doručenia oznámenia podľa prvej vety. Ak nastanú skutočnosti podľa § 53a ods. 6, finančné riaditeľstvo zaplatí v lehote 30 dní odo dňa vrátenia úhrady daňovému subjektu ročný úrok vo výške 1 % zo sumy zaplatenej úhrady odo dňa podania úplnej žiadosti podľa § 53a ods. 2 do dňa doručenia oznámenia podľa prvej vety; túto skutočnosť oznámi daňovému subjektu.“.

S účinnosťou od 1.9.2014 sa zavádza nový inštitút záväzného stanoviska, ktoré sa bude vydávať k uplatneniu daňových zákonov, ktorých rozsah ustanoví všeobecne záväzný právny predpis vydaný ministerstvom financií. Vo všeobecnosti predmetné ustanovenia upravujú proces vydávania záväzných stanovísk, lehotu na ich vydanie, možnosť späťvzatia žiadosti, ak daňový subjekt nesúhlasí s predĺženou lehotou na vydanie záväzného stanoviska. Predmetné ustanovenie určuje záväznosť stanoviska voči správcovi dane a druhostupňovému orgánu, ak daňový subjekt postupoval v súlade s vydaným záväzným stanoviskom a ak sa nezmenili skutočnosti, na základe ktorých bolo záväzné stanovisko vydané, ako aj podmienky, kedy záväzné stanovisko stráca účinky. Žiadosť o záväzné stanovisko podlieha úhrade.

14. V § 54 ods. 1 sa nad slovom „súhlas“ umiestňuje odkaz 37b a vypúšťajú sa slová „podľa osobitného predpisu37a)“

Poznámka pod čiarou k odkazu 37b znie:

„37b) § 105b, 115 a 117 Obchodného zákonníka v znení neskorších predpisov.“.

Ide o legislatívno – technickú úpravu zákona.

15. V § 55 ods. 11 znie

„(11) Správca dane je povinný prijať každú platbu, aj keď nie je vykonaná daňovým subjektom, a zaobchádzať s ňou rovnakým spôsobom, ako by ju zaplatil daňový subjekt. Ten, kto platbu za daňový subjekt vykonal, môže požiadať o jej preúčtovanie. Správca dane preúčtuje túto platbu na účet, ktorý mu pridelil na platbu dane, do 30 dní od podania žiadosti vo výške, v akej ju eviduje ako daňový preplatok; o vybavení žiadosti správca dane informuje toho, kto žiadosť podal. Za deň platby sa v tomto prípade považuje deň, keď bola platba odpísaná z účtu toho, kto platbu vykonal.“

Nové ustanovenie odseku 11 upravuje na základe žiadosti daňového subjektu, možnosť preúčtovania platby, ktorá bola uhradená na účet iného daňového subjektu. Za deň platby v uvedenom prípade sa považuje deň pôvodného odpísania z účtu daňového subjektu a to z dôvodu nesankcionovania daňového subjektu v prípade takéhoto konania.

16. V § 55 ods. 12 písm. e) sa za slová „§ 79 ods. 7“ vkladajú slová „a 8“

Doplnením ustanovenia dochádza k spresneniu uvedeného odseku.

17. V § 57 ods. 10 prvej vete sa slová “splatný celý daňový nedoplatok dňom nasledujúcim po dni“ nahrádzajú slovami „splatnou celá suma neuhradenej dane dňom pôvodnej“ a za prvú vetu sa vkladá nová druhá veta, ktorá znie: „Správca dane zo sumy neuhradenej dane vyrubí úrok z omeškania podľa § 156.“.

Ustanovenie o odklade platenia dane a o platení dane v splátkach bolo upravené tak, že daňovému subjektu, ktorý nezaplatí splátky alebo daň v lehote ustanovenej správcom dane v rozhodnutí o odklade platenia dane alebo povolenia platenia dane v splátkach, bude vyrubený úrok z omeškania zo sumy zostávajúcej časti neuhradenej dane, a to odo dňa pôvodnej splatnosti dane.

18. V § 60 ods. 6 sa slová „rozhodnúť o námietke zaujatosti“ nahrádzajú slovami „rozhodnúť o vylúčení zamestnanca“

Jedná sa o legislatívne spresnenie ustanovenia, nakoľko nadriadený zamestnanec z vlastného podnetu môže rozhodnúť o vylúčení zamestnanca, nie o námietke.

19. V § 62 ods. 1 písm. g) sa slová „vo veci začal konať súd“ nahrádzajú slovami „ začalo konanie na súde“

Jedná sa o legislatívne spresnenie ustanovenia.

20. V § 64 ods. 2 písm. a) v časti vety pred bodkočiarkou sa slová „správca dane“ nahrádzajú slovom „orgán“

Uvedená zmena umožňuje rozhodnúť o nulite aj takého rozhodnutia, ktoré bolo vydané iným orgánom ako len správcom dane (finančné riaditeľstvo, ministerstvo financií).

21. V § 67 ods. 2 písm. a) piaty bod znie

„5. miesto podnikania, ak sa líši od miesta trvalého pobytu,“.

22. V § 67 ods. 2 písm. a) sa vypúšťa siedmy bod. Doterajšie body 8 až 11 sa označujú ako body 7 až 10.

23. V § 67 ods. 2 písm. b) sa vypúšťa piaty bod. Doterajšie body 6 až 10 sa označujú ako body 5 až 9.

24. V § 67 ods. 2 písm. b) siedmy bod znie:

„7. štatutárny orgán alebo osoby, ktoré sú okrem štatutárneho orgánu oprávnené za ňu konať, ak takéto údaje nie sú uvedené v obchodnom registri.“.

25. V § 67 ods. 9 sa vypúšťajú slová „okrem odseku 2 písm. a) siedmeho bodu a písm. b) piateho bodu“

V ustanoveniach uvedených v bodoch 20 – 24 sa v záujme zníženia administratívnej záťaže daňových subjektov pri registračnom konaní vypustili niektoré údaje, ktoré daňový subjekt nebude už povinný uvádzať pri registrácii.

26. V § 68 ods. 6 sa slová „po vykonaní daňovej kontroly v rozhodnutí“ nahrádzajú slovami „v rozhodnutí vydanom vo vyrubovacom konaní“

Uvedené ustanovenie sa spresnilo z dôvodu, aby správca dane vo vyrubovacom konaní určil rozdiel v sume, ktorú bol daňový subjekt povinný uhradiť, t. j. nie len po daňovej kontrole, ale aj po procese určenia dane podľa pomôcok.

27. V § 77 odsek 7 znie

„(7) Orgán príslušný na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania môže mimo odvolacieho konania rozhodnutie zrušiť, zmeniť, alebo zrušiť a vrátiť vec na ďalšie konanie, ak nezaniklo právo na vyrubenie dane alebo rozdielu dane alebo uplatnenia nároku podľa osobitných predpisov.1)“.

Novozavedená právna úprava zjednocuje lehoty, v ktorých je možné preskúmať právoplatné rozhodnutia, a to nadväzne na lehotu zániku práva vyrubiť daň. Pred novelou bolo rozlíšené, že rozhodnutia vydané vo vyrubovacom konaní možno preskúmať v lehote na zánik práva vyrubiť daň a ostatné rozhodnutia do piatich rokov od ich právoplatnosti.

28. V § 79 ods. 2 a 3 sa suma „tri eurá“ nahrádza sumou „5 eur“.

29. V § 152 ods. 7 sa suma „2 eurá“ nahrádza sumou „5 eur“.

30. V § 155 ods. 10 a § 156 ods. 6 písm. b) sa suma „10 eur“ nahrádza sumou „5 eur“.

Novelou sa zjednotila minimálna výška preplatku, ktorý sa vracia a minimálna výška sankcie, ktorá sa vyrubí. Preplatok sa vráti len v prípade, ak je väčší ako 5 eur. Pokutu a úrok z omeškania správca dane vyrubí daňovému subjektu len v tom prípade, ak po výpočte bude vyšší ako 5 eur.

31. V § 160 ods. 5 sa za slová „finančné riaditeľstvo“ vkladajú slová „a Kriminálny úrad finančnej správy“

Doplnením uvedeného ustanovenia sa ustanovenia daňového poriadku rovnako vzťahujú ako na finančné riaditeľstvo tak aj na Kriminálny úrad finančnej správy.

32. Za § 165b sa vkladá § 165c, ktorý vrátane nadpisu znie:

„§ 165c Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2014

(1)Ustanovenie § 52 ods. 7 v znení účinnom od 1. januára 2014 sa použije aj na platiteľov dane z pridanej hodnoty, ktorí splnili podmienky na výmaz zo zoznamu platiteľov dane z pridanej hodnoty podľa § 52 ods. 6 pred 1. januárom 2014.

(2)Ustanovenie § 55 ods. 11 v znení účinnom od 1. januára 2014 sa použije na platby vykonané po 31. decembri 2013.

(3)Ustanovenia § 155 ods. 10 a § 156 ods. 6 písm. b) v znení účinnom od 1. januára 2014 sa použijú na uloženie sankcie, ak skutočnosť rozhodujúca pre uloženie sankcie nastala po 31. decembri 2013. “.

Zavedené prechodné ustanovenia upravujú účinnosť niektorých ustanovení novely daňového poriadku od 1.1.2014.

33. V nadpise prílohy sa slová „právnych aktov Európskych spoločenstiev a“ nahrádzajú slovami “právne záväzných aktov“

Uvedenou zmenou došlo k úprave názvu transpozičnej prílohy k platnému zákonu v súlade s Legislatívnymi pravidlami vlády, ako aj s § 166 zákona.

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej a colnej metodiky január 2014

1/DP/2014/NZ - Oznámenie FR SR o novele zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov