Usmernenie k uvádzaniu identifikačného čísla odberateľa alebo dodávateľa v kontrolnom výkaze podanom podľa § 78a zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov
Podľa § 78a ods. 4 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) sa v kontrolnom výkaze uvádza identifikačné číslo pre DPH odberateľa alebo dodávateľa, pod ktorým tovar alebo služba bola alebo má byť dodaná.
Identifikačné číslo pre daň odberateľa uvedené v časti A.1. , A.2. a C.1. kontrolného výkazu
Ak odberateľ nemá pridelené identifikačné číslo pre DPH, platiteľ dane (dodávateľ) nevyplní v A.1. kolónku „Identifikačné číslo pre daň odberateľa“. Vyplýva to z poučenia na vyplnenie kontrolného výkazu k DPH (str. 9). K poučeniu na vyplnenie bol vydaný dodatok č. 1, v ktorom sa v bode 6.1. uvádza, že ak platiteľ dane nemá k dispozícii niektorý z povinných údajov (povinné náležitosti faktúry), v kolónke príslušného stĺpca uvedie údaj „0“. To znamená, že ak platiteľ dane nemá k dispozícii identifikačné číslo pre DPH odberateľa, môže v kolónke „Identifikačné číslo pre daň odberateľa“ v časti A.1. uviesť údaj „0“ alebo príslušnú kolónku nevyplní.
V časti A.2. platiteľ dane (dodávateľ) uvádza údaje z faktúry pri dodaní tovarov, pri ktorých platí prenos daňovej povinnosti na kupujúceho podľa § 69 ods. 12 písm. f) až i) zákona o DPH. Keďže prenos daňovej povinnosti platí len v prípade, ak dodávateľ a aj kupujúci sú platiteľmi dane z pridanej hodnoty, dodávateľ musí mať k dispozícii identifikačné číslo pre DPH pridelené kupujúcemu a toto identifikačné číslo musí uviesť vo faktúre. V kolónke „Identifikačné číslo pre daň odberateľa“ v časti A.2. kontrolného výkazu musí byť toto číslo vždy vyplnené.
Rovnako platiteľ dane postupuje v prípade pri vypĺňaní identifikačného čísla pre daň v časti C.1. kontrolného výkazu.
Identifikačné číslo dodávateľa uvedené v časti B.1., B.2. a C.2. kontrolného výkazu
Ak platiteľ dane (odberateľ), ktorý je osobou povinnou platiť daň z prijatého tovaru alebo prijatej služby od zahraničnej osoby s miestom dodania v tuzemsku, nedisponuje informáciou o identifikačnom čísle dodávateľa, a tento údaj chýba na faktúre, v kolónke „Identifikačné číslo pre daň dodávateľa“ v časti B.1. kontrolného výkazu uvedie údaj „0“. Ak platiteľ dane vypĺňa údaje v kontrolnom výkaze na základe iného dokladu ako je faktúra, v zmysle dodatku č. 1 k poučeniu na vyplnenie kontrolného výkazu k DPH (bod 6.1.) sa uvádza, že platiteľ dane nevyplní v kolónke príslušného stĺpca údaj „0“, pretože v týchto prípadoch musia byť vyplnené príslušné stĺpce. Ak platiteľ dane nedisponuje informáciou o identifikačnom čísle dodávateľa, akceptuje sa, keď kolónku „Identifikačné číslo pre daň dodávateľa“ v časti B.1. nevyplní, prípadne uvedie údaj „0“.
Keďže v časti B.2. kontrolného výkazu platiteľ dane (odberateľ) vykazuje údaje o odpočítanej dani, kolónka „Identifikačné číslo pre daň dodávateľa“ musí byť vždy vyplnená.
Rovnako platiteľ dane postupuje v prípade pri vypĺňaní identifikačného čísla pre daň v časti C.2. kontrolného výkazu.
Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej a colnej metodiky Január 2014