LEX
Metodické pokyny FR SR - 1/DP/2013/I

Informácia k ustanoveniu § 13 zákona č. 563/2009 Z. z.

Spôsob podania príslušnému orgánu je upravený ustanovením § 13 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „daňový poriadok“) .

VŠEOBECNE O PODANÍ

Podanie je možné urobiť písomne alebo ústne do zápisnice. Ak je podanie urobené ústne do zápisnice, musí aj zápisnica obsahovať všetky náležitosti podania. Od 1.1.2012 je zákonom ustanovené, že písomné podanie musí byť podpísané osobou, ktorá podanie podáva. Vzhľadom na znenie zákona o správe daní, aj v prípade podpisu urobeného pomocou pečiatky – tzv. faksimile podpisu, je možné takto podpísané podanie považovať za podpísané osobou, ktorá ho podáva.

Každé podanie sa posudzuje podľa jeho obsahu, nie podľa jeho označenia.

Z podania musí byť zrejmé, kto ho podáva, v akej veci a čo sa navrhuje. Pokiaľ to vyplýva z povahy podania, musia byť zrejmé aj dôvody podania. V prípade, že z príslušných ustanovení daňového poriadku vyplývajú ďalšie náležitosti, podanie musí obsahovať okrem náležitostí stanovených v § 13 daňového poriadku aj príslušné zákonom stanovené náležitosti (napr. odvolanie, návrh na obnovu konania).

Podanie sa podáva vecne príslušnému orgánu, to znamená, že daňový subjekt môže podanie urobiť aj u iného miestne príslušného správcu dane, pokiaľ bude dodržaná vecná príslušnosť. V zmysle § 6 daňového poriadku na správu daní je vecne príslušný správca dane podľa osobitných predpisov. Ak daňový poriadok alebo osobitné predpisy neustanovujú, ktorý správca dane je vecne príslušný, na správu daní je vecne príslušný daňový úrad.

Pokiaľ je podanie urobené ústne do zápisnice u správcu dane, ktorým je daňový úrad alebo colný úrad, môže byť urobené aj u miestne nepríslušného správcu dane. Tento správca dane je povinný takéto podanie bezodkladne postúpiť miestne príslušnému daňovému úradu alebo colnému úradu.

Daňový poriadok upravuje aj osobitné ustanovenia o podaní napr. podľa § 72 ods. 2, podľa ktorého sa odvolanie podáva písomne alebo ústne do zápisnice u správcu dane alebo orgánu, ktorého rozhodnutie je odvolaním napadnuté.

Na požiadanie podávajúceho musí byť prijatie podania potvrdené. Nakoľko daňový poriadok nestanovuje, akou formou má byť prijatie podania potvrdené, je možné prijatie podania urobiť buď na predpísanom tlačive (napr. potvrdenie o podaní daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby), alebo napr. aj na fotokópii podania.

V zmysle § 18 daňového poriadku ak nie je daňový úrad alebo colný úrad, ktorému bolo podanie doručené, príslušný na prerokovanie veci alebo na rozhodnutie, je povinný podanie bezodkladne postúpiť príslušnému správcovi dane a podávajúceho o tom upovedomiť. Ak bolo takéto podanie urobené v lehote, lehota sa považuje za zachovanú aj u správcu dane, ktorému bolo podanie postúpené. Ak však bolo správcovi dane, ktorým je daňový úrad alebo colný úrad doručené podanie, na ktorého vybavenie nie je vecne príslušný žiadny správca dane, vráti ho odosielateľovi.

NEDOSTATKY PODANIA

Na základe ustanovenia § 13 ods. 8 a ods. 9 daňového poriadku v prípade, ak má podanie, vrátane odvolania (§ 72 ods. 5 daňového poriadku), také nedostatky, pre ktoré nie je spôsobilé na prerokovanie, príslušný orgán vyzve daňový subjekt, aby nedostatky podľa jeho pokynu odstránil v ním určenej lehote. Zároveň príslušný orgán vo výzve poučí daňový subjekt o následkoch, ktoré sú spojené s neodstránením nedostatkov podania. Takýmto následkom, v prípade, ak výzve nebude vyhovené v plnom rozsahu a v určenej lehote, bude skutočnosť, že sa podanie daňového subjektu bude považovať za nepodané. Príslušný orgán je daňovému subjektu túto skutočnosť povinný oznámiť. Pokiaľ daňový subjekt nedostatky podania odstráni v požadovanom rozsahu v lehote určenej príslušným orgánom, považuje sa takéto podanie za podané bez nedostatkov v deň pôvodného podania. Oproti predchádzajúcej právnej úprave účinnej do 31.12.2011 ( kedy bolo možné podanie považovať za podané aj dňom po oprave), sú spresnené následky podania v súvislosti s reakciou daňového subjektu na výzvu správcu dane. Ak daňový subjekt odstráni nedostatky v určenej lehote a zároveň v požadovanom rozsahu, len vtedy sa považuje podanie za podané bez nedostatkov v deň pôvodného podania. Ak daňový subjekt nedodrží lehotu alebo rozsah podania stanovený vo výzve, podanie sa považuje za nepodané.

V prípade, ak by daňový subjekt dodržal lehotu stanovenú vo výzve správcu dane, ale nevyhovel by výzve v plnom rozsahu, podanie by sa tak isto považovalo za nepodané.

Pokiaľ je podané daňové priznanie vrátane jeho príloh s chybami, resp. inými nedostatkami, správca dane vyzýva na jeho opravu podľa § 17 a nie podľa § 13 daňového poriadku.

V súvislosti so začatím daňového konania podľa ustanovenia § 58 ods. 2 daňového poriadku, podľa ktorého je daňové konanie začaté dňom doručenia podania daňového subjektu orgánu príslušnému konať vo veci alebo dňom, keď daňový subjekt na výzvu tohto príslušného orgánu doručil doplnené podanie, má daňový subjekt v prípade správne opraveného podania zachovanú lehotu, ktorú mu stanovuje zákon, resp. správca dane, vzhľadom na ustanovenie § 13 ods. 9 daňového poriadku. Lehota na rozhodnutie začína správcovi dane plynúť dňom nasledujúcim po dni doručenia opraveného podania.

1/DP/2013/I – Informácia k ustanoveniu § 13 zákona č. 563/2009 Z. z.