Usmernenie k oslobodeniu zdaniteľných osôb od vyhotovenia faktúry v zmysle zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p.
V zmysle novelizovaného ustanovenia § 72 ods. 6 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) s účinnosťou od 2.1.2013 sa povinnosť vyhotoviť faktúru podľa § 72 ods. 1 zákona o DPH nevzťahuje na dodanie tovaru alebo služby s miestom dodania v tuzemsku, ktoré je oslobodené od dane podľa § 28 až 42 zákona o DPH a na dodanie poisťovacích služieb podľa § 37 a finančných služieb podľa § 39 zákona o DPH s miestom dodania v inom členskom štáte alebo treťom štáte.
Do ustanovenia § 72 ods. 6 zákona o DPH je premietnutý článok 220 ods. 2 a článok 221 ods. 3 fakturačnej smernice. Z článku 220 ods. 1 smernice 2006/112/ES novelizovanej smernicou 2010/45/EÚ (ďalej len „smernica“) vyplýva, že každá zdaniteľná osoba zabezpečuje, aby v nasledujúcich prípadoch vyhotovila faktúru ona sama alebo jej odberateľ, alebo aby faktúru v jej mene a na jej účet vyhotovila tretia strana:
1.pri dodaniach tovaru alebo poskytnutiach služieb inej zdaniteľnej osobe alebo nezdaniteľnej právnickej osobe,
2.pri dodaniach tovaru uvedených v článku 33 (zásielkový predaj),
3.pri dodaniach tovaru uskutočnených v súlade s podmienkami stanovenými v článku 138 (§ 43 zákona o DPH),
4.pri zálohovej platbe prijatej pred uskutočnením dodania tovaru uvedeného v bode 1,
5.pri zálohovej platbe prijatej od inej zdaniteľnej osoby alebo nezdaniteľnej právnickej osoby predtým, než sa poskytovanie služieb skončilo.
Následne v ods. 2 tohto článku smernice sa uvádza, že odchylne od odseku 1 a bez toho, aby bol dotknutý článok 221 ods. 2 smernice, sa nevyžaduje vyhotovenie faktúry v súvislosti s poskytovaniami služieb oslobodenými od dane podľa článku 135 ods. 1 písm. a) až g) smernice. Predmetný článok bol v zákone o DPH premietnutý v § 72 ods. 6, v ktorom sa uvádza, že povinnosť vyhotoviť faktúru podľa odsekov 1 a 2 cit. ustanovenia sa nevzťahuje na dodanie poisťovacích služieb podľa § 37 a finančných služieb podľa § 39 s miestom dodania v inom členskom štáte alebo treťom štáte.
Podľa článku 221 ods. 3 smernice môžu členské štáty oslobodiť zdaniteľné osoby od povinnosti vyhotoviť faktúru, pokiaľ ide o dodania tovaru alebo poskytnutia služieb, ktoré uskutočnili na ich území a ktoré sú oslobodené od dane s možnosťou alebo bez možnosti odpočítania DPH zaplatenej na predchádzajúcom stupni v súlade s článkami uvedenými v tomto ustanovení. Na základe možnosti danej členským štátom v článku 221 ods. 3 smernice Slovenská republika ustanovila v § 72 ods. 6 zákona o DPH, že povinnosť vyhotoviť faktúru podľa odsekov 1 a 2 cit. ustanovenia sa nevzťahuje na dodanie tovaru alebo služby s miestom dodania v tuzemsku, ktoré sú oslobodené od dane podľa § 28 až 42.
V ostatných prípadoch dodania tovaru alebo poskytnutia služby je platiteľ dane povinný vyhotoviť faktúru inej zdaniteľnej osobe alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou. Ide napríklad o prípad dodania tovaru oslobodeného od dane podľa § 43 zákona o DPH osobe identifikovanej pre daň v inom členskom štáte alebo dodania tovaru do miesta určenia v treťom štáte, ktoré je oslobodené od dane podľa § 47 zákona o DPH, ako aj dodania investičného zlata, ktoré je oslobodené od dane podľa § 67 zákona o DPH. Dodanie investičného zlata oslobodené od dane upravuje článok 346 smernice, čo znamená, že fakturačná smernica neumožňuje oslobodiť zdaniteľné osoby od vyhotovenia faktúry pri dodaní investičného zlata aj napriek tomu, ak je dodanie oslobodené od dane.
Vydalo: Finančné riaditeľstvo SR Sekcia daňová a colná Odbor daňovej metodiky máj 2013