LEX
Metodické pokyny FR SR - 2013.01.01_Usmernenie_k_podavaniu_priznania_miestne_dane

Usmernenie FR SR k podávaniu priznania alebo čiastkového priznania podľa zákona č. 460/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov

Zákon č. 460/2011 Z. z. ( ďalej len „novela zákona o miestnych daniach“ ), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov nadobudol účinnosť 1.12.2012. Novela zákona upravila v § 99a a § 99b podávanie priznania a čiastkového priznania a v § 104f prechodných ustanovení k úpravám účinným od 1. Decembra 2012. V nadväznosti na predmetné ustanovenia postup daňovníka pri podaní priznania alebo čiastkového priznania na zdaňovacie obdobie roku 2013 a v ďalších zdaňovacích obdobiach je nasledovný:

1)

Daňovník podal daňové priznanie k dani z nehnuteľností k dani z pozemkov podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012. V zdaňovacom období roku 2012 došlo k zmene druhu pozemku. Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. decembra 2012 v § 104f ods. 2 upravujú podávanie čiastkového priznania k dani z nehnuteľností. Podľa predmetného ustanovenia, ak daňovník podal daňové priznanie k dani z nehnuteľností podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012, podá čiastkové priznanie k dani z nehnuteľností do 31. januára príslušného zdaňovacieho obdobia pri vzniku daňovej povinnosti k ďalšej nehnuteľnosti alebo zániku daňovej povinnosti. Zákon o miestnych daniach neupravuje podávanie čiastkového priznania pri zmene druhu pozemku.

Riešenie:

Ak v priebehu zdaňovacieho obdobia roku 2012 došlo k zmene druhu pozemku, v tomto prípade je potrebné primerane použiť ustanovenie § 99b ods. 1, pretože práve zámerom zavedenia podávania čiastkového priznania pri zmene na strane daňovníka bolo odstránenie administratívnej záťaže. Keďže danú situáciu novela zákona explicitne neupravuje, daňovník na zdaňovacie obdobie roku 2013 v lehote do 31. januára podá podľa § 99b ods. 1 zákona čiastkové priznanie k dani z nehnuteľností, v ktorom uvedie pozemok, ktorého druh sa zmenil.

2)

Daňovník podal daňové priznanie k dani z nehnuteľností podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012. V priebehu zdaňovacieho obdobia roku 2013 vznikne alebo zanikne daňová povinnosť z dôvodu vydraženia. Podľa § 104f ods. 2 zákona o miestnych daniach daňovník je povinný podať čiastkové priznanie k dani z nehnuteľností do 31. Januára príslušného zdaňovacieho obdobia pri vzniku daňovej povinnosti k ďalšej nehnuteľnosti alebo zániku daňovej povinnosti. V zmysle predmetného ustanovenia daňovník nemôže podať čiastkové priznanie k dani z nehnuteľností pri vzniku alebo zániku daňovej povinnosti vydražením, nakoľko predmetné ustanovenie upravuje podávanie čiastkového priznania k dani z nehnuteľností u tých skutočností, ktorých daňová povinnosť vznikne k 1.1. príslušného zdaňovacieho obdobia. V uvedenom prípade daňová povinnosť vznikne alebo zanikne v priebehu zdaňovacieho obdobia. Ani podľa § 99b ods. 3 zákona o miestnych daniach nie je možné podať čiastkové priznanie k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje, nakoľko predmetné ustanovenie upravuje podávanie čiastkového priznania u daňovníka, ktorý podal priznanie podľa § 99a zákona o miestnych daniach.

3)

Ak daňovník podal priznanie k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje podľa § 99a ods. 1 zákona o miestnych daniach a v zdaňovacom období roku 2013 zanikne daňová povinnosť z dôvodu zániku daňovej povinnosti vydražením podľa § 99b ods. 3 zákona o miestnych daniach, nie je možné podať čiastkové priznanie, nakoľko predmetné ustanovenie upravuje podávanie čiastkového priznania iba pri nadobudnutí nehnuteľnosti vydražením.

Riešenie k bodu 2 a 3:

Čo sa týka vzniku alebo zániku daňovej povinnosti z dôvodu nadobudnutia nehnuteľnosti vydražením v priebehu roku 2013 daňovník podá priznanie podľa § 99a ods. 3 alebo čiastkové priznanie podľa § 99b ods. 3 citovaného zákona v lehote do 30 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti príslušnému správcovi dane. Daňovníkovi, ktorému zanikla daňová povinnosť k nehnuteľnosti z dôvodu jej dražby, príslušný správca dane vráti ex offo pomernú časť zaplatenej dane z nehnuteľnosti podľa § 99h citovaného zákona za zostávajúce mesiace zdaňovacieho obdobia bez toho, aby bol tento daňovník povinný podávať čiastkové priznanie na zánik daňovej povinnosti.

4)

Daňovník podal priznanie k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje a vyplnil oddiel daň zo stavieb. V zdaňovacom období roku 2013 z dôvodu nadstavby rodinného domu zmení sa počet podlaží. Zákon o miestnych daniach neupravuje podávanie čiastkového priznania ak došlo k zmene počtu podlaží.

Riešenie:

V tomto konkrétnom prípade sa analogicky použije postup ako v bode 1, t. j. pri stavebných úpravách rodinného domu v priebehu zdaňovacieho obdobia roku 2013, ktorou sa zmení počet ďalších nadzemných podlaží, je daňovník na zdaňovacie obdobie roku 2014 povinný podať čiastkové priznanie podľa § 99b ods. 1 citovaného zákona.

5)

Daňovník podal daňové priznanie k dani z nehnuteľností podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012 a v roku 2013 nadobudol psa, ktorý sa stal predmetom dane za psa. Daňovník podá podľa § 99a ods. 2 zákona o miestnych daniach priznanie k dani za psa najneskôr do 30 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti.

Riešenie:

Daňovník, ktorý už podával daňové priznanie podľa predpisov účinných do 30.11.2012 a nadobudne psa, ktorý sa stane predmetom dane za psa, podá priznanie k dani za psa podľa § 99a ods. 2 zákona účinného od 01.12.2012.

6)

Daňovníkovi vznikla daňová povinnosť k dani za psa 1.6.2011 a nesplnil si oznamovaciu povinnosť. Podľa § 104f ods. 6 daňovník, ktorý bol povinný oznámiť vznik daňovej povinnosti k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje, a túto povinnosť si nesplnil podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012, je povinný podať priznanie k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje alebo niektorej z nich podľa § 99a alebo čiastkové priznanie k týmto daniam alebo niektorej z nich podľa § 99b. V uvedenom prípade daňovník je povinný podať podľa vyššie citovaného ustanovenia priznanie k dani za psa v lehote do 31. januára 2013. Ak daňovníkovi vznikne daňová povinnosť k ďalšiemu psovi 1.2.2013 je povinný podať čiastkové priznanie podľa § 99b ods. 2 zákona o miestnych daniach.

Riešenie:

Ak daňovníkovi vznikla daňová povinnosť k dani za psa a nesplnil oznamovaciu povinnosť k tejto dani do 30.11.2012, podá v súlade s § 104f ods. 6 zákona účinného od 01.12.2012 priznanie podľa § 99a ods. 1 a ak nadobudne ďalšieho psa v priebehu zdaňovacieho obdobia, podá čiastkové priznanie (§ 99b ods. 2) do 30 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti.

7)

Daňovník podal priznanie k dani z nehnuteľností podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012 a v máji 2012 nadobudol psa pričom neoznámil vznik daňovej povinnosti. Podľa § 104f ods. 6 daňovník, ktorý bol povinný oznámiť vznik daňovej povinnosti k dani za psa, dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje a túto povinnosť si nesplnil podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012, je povinný podať priznanie k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje alebo niektorej z nich podľa § 99a alebo čiastkové priznanie k týmto daniam alebo niektorej z nich podľa § 99b. V uvedenom prípade je daňovník povinný podať priznanie k dani za psa do 31.1.2013.

Riešenie:

Ak daňovníkovi vznikla daňová povinnosť k dani za psa podľa predpisov účinných do 30.11.2012 a nesplnil oznamovaciu povinnosť k tejto dani do 30.11.2012, podáva v lehote do 31.01.2013 priznanie podľa § 99a ods. 1; už podané daňové priznanie k dani z nehnuteľností (do 31.12.2012) nie je významné na podanie priznania k dani za psa podľa predpisov účinných od 01.12.2012.

8 )

Daňovník nadobudol psa a nesplnil si oznamovaciu povinnosť podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012 a v roku 2012 nadobudol prvýkrát nehnuteľnosť. Podľa § 104f ods. 6 zákona o miestnych daniach daňovník, ktorý bol povinný oznámiť vznik daňovej povinnosti k dani za psa a túto povinnosť si nesplnil podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012, je povinný podať priznanie k dani za psa podľa § 99a zákona o miestnych daniach. Nakoľko daňovníkovi vznikla daňová povinnosť k dani z nehnuteľností 1. Januára zdaňovacieho obdobia roku 2013, podľa § 99a ods. 1 je povinný podať priznanie k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje v lehote do 31. januára 2013 k nadobudnutej nehnuteľnosti pričom v priznaní vyplní len údaje k dani z nehnuteľností a k dani za psa.

Riešenie:

Ak daňovník si nesplnil oznamovaciu povinnosť k dani za psa do 30.11.2012 a v roku 2012 nadobudol nehnuteľnosť, podáva k 31.01.2013 priznanie podľa § 99a ods. 1 a vyplňuje údaje o psovi a o nadobudnutej nehnuteľnosti.

9)

Daňovník nadobudol psa a splnil si oznamovaciu povinnosť o vzniku daňovej povinnosti podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012. V roku 2012 daňovník prvýkrát nadobudol nehnuteľnosť. Daňová povinnosť vznikla k 1. januáru zdaňovacieho obdobia. Daňovník je podľa § 99a ods. 1 zákona o miestnych daniach povinný podať priznanie k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje v lehote do 31. januára 2013, a v priznaní vyplniť údaje len k dani z nehnuteľností.

Riešenie:

Splnenie oznamovacej povinnosti k dani za psa v priebehu roku 2012 podanie priznania k dani z nehnuteľnosti neovplyvňuje. Ak fyzická alebo právnická osoba nadobudla v priebehu zdaňovacieho obdobia roku 2012 nehnuteľnosť do vlastníctva, vznikla jej k 1.1.2013 daňová povinnosť a od 1.1.2013 sa stáva daňovníkom dane z nehnuteľností. Na zdaňovacie obdobie roku 2013 je daňovník povinný podať podľa § 99a ods. 1 zákona účinného od 1.12.2012 priznanie.

10 )

Daňovník je povinný podať čiastkové priznanie z dôvodu zániku daňovej povinnosti. V poučení k priznaniu k dani z pozemkov, k dani zo stavieb a k dani z bytov je uvedené, že riadok v ktorom je uvedený zánik daňovej povinnosti sa vyplní iba vtedy, ak daňovník podáva čiastkové priznanie na zánik daňovej povinnosti. Ak daňovníkovi v roku 2012 vznikne daňová povinnosť k jednej nehnuteľnosti a zároveň aj zanikne daňová povinnosť k inej nehnuteľnosti, v takomto prípade je povinný podať jedno čiastkové priznanie, v ktorom vyznačí, že ide o čiastkové priznanie a zároveň o čiastkové priznanie na zánik daňovej povinnosti alebo podá dve čiastkové priznania, jedno o vzniku daňovej povinnosti a druhé o zániku daňovej povinnosti.

Riešenie:

Ak daňovníkovi v priebehu zdaňovacieho obdobia vznikne daňová povinnosť k jednej nehnuteľnosti a zároveň mu zanikne daňová povinnosť k inej nehnuteľnosti, môže podať len jedno čiastkové priznanie podľa § 99b ods. 1 citovaného zákona príslušnému správcovi dane, v ktorom vyznačí, že ide o čiastkové priznanie na vznik a na zánik daňovej povinnosti. Nie je chybou, ak daňovník podá samostatné čiastkové priznania na vznik a zánik daňovej povinnosti.

11)

Manželia nadobudli nehnuteľnosť podľa predpisov účinných do 30. novembra 2012 a daňové priznanie podal manžel. V roku 2012 nenadobudli žiadnu nehnuteľnosť, ale v zdaňovacom období chcú zmeniť osobu pre podanie daňového priznania na manželku. Ako sa bude v tomto prípade postupovať, ak nedošlo k zániku ani vzniku daňovej povinnosti.

Riešenie:

Ak chcú manželia zmeniť osobu daňovníka, ktorá podávala doposiaľ priznanie, môžu tak podľa nášho názoru urobiť s tým, že druhý z manželov, ktorý podáva nové priznanie, v poznámke na poslednej strane predloženého priznania uvedie pre správcu dane informáciu o tejto zmene v osobe daňovníka.

Údaje, ktoré daňovník uvádza v priznaní

Pri výmerách pozemkov v II. oddiele priznania (čiastkového priznania) daňovník uvádza skutočnú výmeru pozemku uvedenú na liste vlastníctva, prípadne spoluvlastnícky podiel na pozemku, aj keď je uvádzaná aj na niekoľko desatinných miest, pretože následne podľa § 101 ods. 1 citovaného zákona sa zaokrúhľuje základ dane z pozemkov na eurocenty nadol.

Zaokrúhľovanie dane

Každá z miestnych daní (t. j. daň z nehnuteľností, daň za psa, daň za predajné automaty a daň za nevýherné hracie prístroje) vypočítaná v rozhodnutí sa podľa § 101 ods. 2 citovaného zákona zaokrúhľuje na eurocenty nadol. Čiastkové dane pri dani z nehnuteľností (daň z pozemkov, daň zo stavieb a daň z bytov) sa nezaokrúhľuje.

Vypracovalo: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej metodiky január 2013

Usmernenie FR SR k podávaniu priznania alebo čiastkového priznania podľa zákona č. 460/2011 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších predpisov