Informácia k sumám potrebným pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2020
3/DZPaU/2020/I - Informácia k sumám potrebným pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2020
V súlade s ustanoveniami zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) sa sumy nezdaniteľných častí základu dane, daňového bonusu a niektoré iné sumy uvedené v ZDP (viď príloha) upravujú v nadväznosti na zvýšenie sumy životného minima alebo zvýšenie sumy minimálnej mzdy.
Sumy životného minima a minimálnej mzdy, ktoré ovplyvňujú výšku súm potrebných pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2020, boli ustanovené nasledovne:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky opatrením č. 183/2019 Z. z. o úprave súm životného minima s účinnosťou od 1. júla 2019 zvýšilo sumy životného minima, pričom na ich úpravu bol použitý koeficient 1,025. Suma životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu k 1. júlu 2019 je 210,20 € (ďalej len „platné životné minimum“),
na základe nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 324/2019 Z. z., ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2020, suma minimálnej mzdy od 1. januára 2020 predstavuje 580,00 € (ďalej len „minimálna mzda“).
Všetky prepočty boli vykonané s presnosťou na dve desatinné miesta podľa § 47 ZDP účinného od 1. januára 2020. Prehľad jednotlivých súm, potrebných pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2020 je uvedený v prílohe tejto informácie.
Vypracoval:
Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej metodiky Január 2020
Príloha PREHĽAD SÚM POTREBNÝCH PRE VÝPOČET DAŇOVEJ POVINNOSTI FYZICKÝCH OSÔB NA ROK 2020
| Ustanovenie ZDP | Výsledná suma | |
|---|---|---|
| Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka | ||
| § 11 ods. 2 ZDP | 21-násobok platného životného minima | 4 414,20 € |
| 1/12 zo sumy 4 414,20 € (použije sa na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 1 ZDP) | 367,85 € | |
| 92,8-násobok platného životného minima | 19 506,56 € | |
| 44,2-násobok platného životného minima | 9 290,84 € | |
| Nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela) | ||
| § 11 ods. 3 ZDP | 19,2-násobok platného životného minima | 4 035,84 € |
| 176,8-násobok platného životného minima | 37 163,36 € | |
| 63,4-násobok platného životného minima | 13 326,68 € | |
| Sadzba dane | ||
| § 15 ZDP | 176,8-násobok platného životného minima (použije sa na účely výpočtu dane z príjmov fyzickej osoby za rok 2020) | 37 163,36 € |
| 1/12 zo sumy 37 163,36 € (použije sa na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 2 ZDP) | 3 096,95 € | |
| Daňové priznanie | ||
| § 32 ZDP | 50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP (50 % zo sumy 4 414,20 €) | 2 207,10 € |
| Daňový bonus | ||
| § 33 ZDP | 6-násobok minimálnej mzdy | 3 480 € |
| Polovica minimálnej mzdy (použije sa na účely uplatnenia daňového bonusu podľa § 35 ods. 5 ZDP) | 290 € | |
| Suma daňového bonusu na vyživované dieťa do 6 rokov veku platná na mesiace roku 2020 | 45,44 € | |
| Suma daňového bonusu na vyživované dieťa od 6 rokov veku platná na mesiace 2020 | 22,72 € | |
| Daňový bonus na zaplatené úroky | ||
| § 33a ZDP | Priemerná mesačná mzda v hospodárstve SR za rok 2019 | suma bude zverejnená v priebehu roka 2020 |
| 1,3-násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR za rok 2019 | suma bude zverejnená v priebehu roka 2020 | |
| Minimálna výška dane | ||
| § 46a ZDP | 50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP (50 % zo sumy 4 414,20 €) | 2 207,10 € |