LEX
Metodické pokyny FR SR - 3/DzPaU/2020/I

Informácia k sumám potrebným pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2020

3/DZPaU/2020/I - Informácia k sumám potrebným pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2020

V súlade s ustanoveniami zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) sa sumy nezdaniteľných častí základu dane, daňového bonusu a niektoré iné sumy uvedené v ZDP (viď príloha) upravujú v nadväznosti na zvýšenie sumy životného minima alebo zvýšenie sumy minimálnej mzdy.

Sumy životného minima a minimálnej mzdy, ktoré ovplyvňujú výšku súm potrebných pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2020, boli ustanovené nasledovne:

 Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky opatrením č. 183/2019 Z. z. o úprave súm životného minima s účinnosťou od 1. júla 2019 zvýšilo sumy životného minima, pričom na ich úpravu bol použitý koeficient 1,025. Suma životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu k 1. júlu 2019 je 210,20 € (ďalej len „platné životné minimum“),

 na základe nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 324/2019 Z. z., ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2020, suma minimálnej mzdy od 1. januára 2020 predstavuje 580,00 € (ďalej len „minimálna mzda“).

Všetky prepočty boli vykonané s presnosťou na dve desatinné miesta podľa § 47 ZDP účinného od 1. januára 2020. Prehľad jednotlivých súm, potrebných pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2020 je uvedený v prílohe tejto informácie.

Vypracoval:

Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej metodiky Január 2020

Príloha PREHĽAD SÚM POTREBNÝCH PRE VÝPOČET DAŇOVEJ POVINNOSTI FYZICKÝCH OSÔB NA ROK 2020

Ustanovenie ZDPVýsledná suma
Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka
§ 11 ods. 2 ZDP21-násobok platného životného minima4 414,20 €
1/12 zo sumy 4 414,20 €
(použije sa na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 1 ZDP)
367,85 €
92,8-násobok platného životného minima19 506,56 €
44,2-násobok platného životného minima9 290,84 €
Nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela)
§ 11 ods. 3 ZDP19,2-násobok platného životného minima4 035,84 €
176,8-násobok platného životného minima37 163,36 €
63,4-násobok platného životného minima13 326,68 €
Sadzba dane
§ 15 ZDP176,8-násobok platného životného minima
(použije sa na účely výpočtu dane z príjmov fyzickej osoby za rok 2020)
37 163,36 €
1/12 zo sumy 37 163,36 €
(použije sa na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 2 ZDP)
3 096,95 €
Daňové priznanie
§ 32 ZDP50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP (50 % zo sumy 4 414,20 €)2 207,10 €
Daňový bonus
§ 33 ZDP6-násobok minimálnej mzdy3 480 €
Polovica minimálnej mzdy
(použije sa na účely uplatnenia daňového bonusu podľa § 35 ods. 5 ZDP)
290 €
Suma daňového bonusu na vyživované dieťa do 6 rokov veku platná na mesiace roku 202045,44 €
Suma daňového bonusu na vyživované dieťa od 6 rokov veku platná na mesiace 202022,72 €
Daňový bonus na zaplatené úroky
§ 33a ZDPPriemerná mesačná mzda v hospodárstve SR za rok 2019suma bude
zverejnená
v priebehu roka 2020
1,3-násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve SR za rok 2019suma bude
zverejnená
v priebehu roka 2020
Minimálna výška dane
§ 46a ZDP50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP (50 % zo sumy 4 414,20 €)2 207,10 €
3/DzPaU/2020/I – Informácia k sumám potrebným pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2020