Informácia k sumám potrebným pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2019
V súlade s ustanoveniami zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) sa sumy nezdaniteľných častí základu dane, daňového bonusu a niektoré iné sumy uvedené v ZDP (viď príloha) upravujú v nadväznosti na zvýšenie sumy životného minima alebo zvýšenie sumy minimálnej mzdy.
Sumy životného minima a minimálnej mzdy, ktoré ovplyvňujú výšku súm potrebných pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2019, boli ustanovené nasledovne:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky opatrením č. 196/2018 Z. z. o úprave súm životného minima s účinnosťou od 1. júla 2018 zvýšilo sumy životného minima, pričom na ich úpravu bol použitý koeficient 1,028. Suma životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu k 1. januáru 2019 je 205,07 € (ďalej len „platné životné minimum“),
na základe nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 300/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2019, suma minimálnej mzdy od 1. januára 2019 predstavuje 520,00 € (ďalej len „minimálna mzda“).
Prehľad jednotlivých súm, potrebných pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2019 je uvedený v prílohe.
Vypracoval:
Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej metodiky Január 2019
Príloha
PREHĽAD SÚM POTREBNÝCH PRE VÝPOČET DAŇOVEJ POVINNOSTI FYZICKÝCH OSÔB NA ROK 2019
| Ustanovenie ZDP | Výsledná suma | |
|---|---|---|
| Navýšené nepeňažné plnenie | ||
| § 5 ods. 3 písm. d) ZDP | Suma plnenia (P) rozhodujúca na uplatnenie sadzby dane [§ 15 písm. a) ZDP] na účely výpočtu navýšeného nepeňažného plnenia | 2 447,30538 €* |
| * Na účely výpočtu sumy navýšeného nepeňažného plnenia sa akceptuje aj suma 2 447,3097 € | ||
| Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka | ||
| § 11 ods. 2 ZDP | 19,2-násobok platného životného minima | 3 937,35 € |
| 1/12 zo sumy 3 937,35 € (použije sa na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 1 ZDP) | 328,11 € | |
| 100-násobok platného životného minima | 20 507,00 € | |
| 44,2-násobok platného životného minima | 9 064,094 € | |
| Nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela) | ||
| § 11 ods. 3 ZDP | 19,2-násobok platného životného minima | 3 937,35 € |
| 176,8-násobok platného životného minima | 36 256,38 € | |
| 63,4-násobok platného životného minima | 13 001,438 € | |
| Sadzba dane | ||
| § 15 ZDP | 176,8-násobok platného životného minima (použije sa na účely výpočtu dane z príjmov fyzickej osoby za rok 2019) | 36 256,38 € |
| 1/12 zo sumy 36 256,376 € (použije sa na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 2 ZDP) | 3 021,36 €* | |
| * Na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 2 ZDP sa akceptuje aj suma 3 021,37 € | ||
| Daňové priznanie | ||
| § 32 ZDP | 50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP (50 % zo sumy 3 937,35 €) | 1 968,68 € |
| Daňový bonus | ||
| § 33 ZDP | 6-násobok minimálnej mzdy | 3 120 € |
| Polovica minimálnej mzdy (použije sa na účely uplatnenia daňového bonusu podľa § 35 ods. 5 ZDP) | 260 € | |
| Suma daňového bonusu platná na mesiace roku 2019 | 22,17 € | |
| Ročná suma daňového bonusu na jedno vyživované dieťa | 266,04 € | |
| Minimálna výška dane | ||
| § 46a ZDP | 50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP (50 % zo sumy 3 937,35 €) | 1 968,68 € |