LEX
Metodické pokyny FR SR - 2019.01.10_dan_pov_fyz_os/2018

Informácia k sumám potrebným pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2019

V súlade s ustanoveniami zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) sa sumy nezdaniteľných častí základu dane, daňového bonusu a niektoré iné sumy uvedené v ZDP (viď príloha) upravujú v nadväznosti na zvýšenie sumy životného minima alebo zvýšenie sumy minimálnej mzdy.

Sumy životného minima a minimálnej mzdy, ktoré ovplyvňujú výšku súm potrebných pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2019, boli ustanovené nasledovne:

 Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky opatrením č. 196/2018 Z. z. o úprave súm životného minima s účinnosťou od 1. júla 2018 zvýšilo sumy životného minima, pričom na ich úpravu bol použitý koeficient 1,028. Suma životného minima na jednu plnoletú fyzickú osobu k 1. januáru 2019 je 205,07 € (ďalej len „platné životné minimum“),

 na základe nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 300/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje suma minimálnej mzdy na rok 2019, suma minimálnej mzdy od 1. januára 2019 predstavuje 520,00 € (ďalej len „minimálna mzda“).

Prehľad jednotlivých súm, potrebných pre výpočet daňovej povinnosti fyzických osôb na rok 2019 je uvedený v prílohe.

Vypracoval:

Vypracoval: Finančné riaditeľstvo SR Banská Bystrica Odbor daňovej metodiky Január 2019

Príloha

PREHĽAD SÚM POTREBNÝCH PRE VÝPOČET DAŇOVEJ POVINNOSTI FYZICKÝCH OSÔB NA ROK 2019

Ustanovenie ZDPVýsledná suma
Navýšené nepeňažné plnenie
§ 5 ods. 3 písm. d) ZDPSuma plnenia (P) rozhodujúca na uplatnenie sadzby dane [§ 15 písm. a) ZDP] na účely výpočtu navýšeného nepeňažného plnenia2 447,30538 €*
* Na účely výpočtu sumy navýšeného nepeňažného plnenia sa akceptuje aj suma 2 447,3097 €
Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka
§ 11 ods. 2 ZDP19,2-násobok platného životného minima3 937,35 €
1/12 zo sumy 3 937,35 €
(použije sa na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 1 ZDP)
328,11 €
100-násobok platného životného minima20 507,00 €
44,2-násobok platného životného minima9 064,094 €
Nezdaniteľná časť základu dane na manželku (manžela)
§ 11 ods. 3 ZDP19,2-násobok platného životného minima3 937,35 €
176,8-násobok platného životného minima36 256,38 €
63,4-násobok platného životného minima13 001,438 €
Sadzba dane
§ 15 ZDP176,8-násobok platného životného minima
(použije sa na účely výpočtu dane z príjmov fyzickej osoby za rok 2019)
36 256,38 €
1/12 zo sumy 36 256,376 €
(použije sa na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 2 ZDP)
3 021,36 €*
* Na účely výpočtu preddavku na daň podľa § 35 ods. 2 ZDP sa akceptuje aj suma 3 021,37 €
Daňové priznanie
§ 32 ZDP50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP (50 % zo sumy 3 937,35 €)1 968,68 €
Daňový bonus
§ 33 ZDP6-násobok minimálnej mzdy3 120 €
Polovica minimálnej mzdy
(použije sa na účely uplatnenia daňového bonusu podľa § 35 ods. 5 ZDP)
260 €
Suma daňového bonusu platná na mesiace roku 201922,17 €
Ročná suma daňového bonusu na jedno vyživované dieťa266,04 €
Minimálna výška dane
§ 46a ZDP50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a) ZDP (50 % zo sumy 3 937,35 €)1 968,68 €