Zákon o sociálnom poistení od 1. januára 2027
Od 1. januára 2027 sa odvodová odpočítateľná položka na účely vymeriavacieho základu na dôchodkové poistenie a do rezervného fondu solidarity zvyšuje z 200 na 300 eur za kalendárny mesiac. Z 200 na 300 eur sa mení aj hranica mesačného príjmu z určenej dohody pri úrazových dávkach a z 2 400 na 3 600 eur ročná hranica pri predčasnom starobnom dôchodku. Právo určiť dohodu na odvodovú odpočítateľnú položku získava aj zamestnanec na dohodu o vykonaní práce alebo o pracovnej činnosti, ktorý je na materskej, otcovskej alebo rodičovskej dovolenke. Maximálny mesačný vymeriavací základ zamestnanca so zmluvou o profesionálnom vykonávaní športu je 3-násobok jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu. Sociálna poisťovňa a Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny si na účely lekárskej posudkovej činnosti vymieňajú údaje.
Najdôležitejšie zmeny
- 1Odvodová odpočítateľná položka je 300 eurOdvodová odpočítateľná položka sa zvyšuje z 200 na 300 eur za kalendárny mesiac a rovnako sa mení hranica, pod ktorou je položka v sume vymeriavacieho základu z určenej dohody.→
- 2Dohodári na materskej, otcovskej a rodičovskej dovolenkeZamestnanec na dohodu o vykonaní práce alebo o pracovnej činnosti, ktorý je na materskej, otcovskej alebo rodičovskej dovolenke, môže určiť dohodu na odvodovú odpočítateľnú položku. Pribúdajú k tomu povinnosti a pravidlá vzniku a zániku práva.→ , , , , , , ,
- 3Nižší strop vymeriavacieho základu v profesionálnom športeMaximálny mesačný vymeriavací základ zamestnanca a zamestnávateľa za zamestnanca v právnom vzťahu na základe zmluvy o profesionálnom vykonávaní športu je 3-násobok jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu.→ , , , , ,